کد خبر ۳۴۵۸۹ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸

ناگفته های دهه فجر: آخرین رژه/حرکت مردم قم به سمت تهران

در حالی که باقی مانده اندک وفادار به رژیم پهلوی برای ایجاد رعب و وحشت و به دست آوردن اقتدار قبلی خود آخرین رژه را در 11بهمن 57 برگزار میکردند مردم قم بدون توجه به این مسئله برای استقبال از امام خمینی (ره) به سمت تهران حرکت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، شهر مقدس قم خاستگاه انقلاب اسلامي، مرکز توليد و نشر انديشه ناب تشيع، ام‌القراي جهان اسلام و پايگاه مرجعيت است تاجایی که هرزمان سخن از انقلاب اسلامی ایران مطرح می شود نمی توان نامی از قم و خیابان انقلاب آن نبرد، و به قول احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورا ی اسلامی، انقلاب اسلامی ایران از خیابان چهارمردان قم آغاز شد.

همان‌طور که مردم قم  سردمدار مبارزه با رژیم طاغوت بودند نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، روزهای بهمن 57 هم اوج مبارزات بود زیرا خبری در شهر پیچیده بود که روحیه‌ها را دوچندان می‌کرد خبر بازگشت امام مردم قم را چنان مسرور کرده بود که قدیمی‌ها می‌گویند همه‌کاره‌ای خود را طوری برنامه‌ریزی می‌کردیم که اگر امام بازگشت به مراسم استقبال امام برسیم.

11بهمن 57 که خبر قطعی بازگشت امام خمینی(ره) به ایران در شهر پیچید، مردم قم نمی‌خواستند کم بگذارند از شب قبل خود را به تهران رساندند و تا از همان ابتدا همراه امام باشند و پاسخ ابراز علاقه امام خمینی را که از مردم قم قدردانی می کرد را بدهند ،  قم در شادی ورود امام، غرق نور و گل و فریاد بود حتی آن‌هایی که به استقبال نرسیده بودند کوچه‌ها را آذین کرده و شیرینی پخش می‌کردند.

با خبر بازگشت امام خمینی(ره) مردم می دانستند انقلابشان به پیروزی می رسد اما با این وجود آخرين رژه نمايشي نيروهاي مسلح رژيم شاه، به منظور مرعوب كردن مردم  ايران، در خيابان‏هاي تهران انجام شد. در جريان اين رژه، بسياري از نظاميان بدنه ارتش با ملت مسلمان و انقلابي ايران، دست اتحاد و همبستگي دادند و به جريان مبارزه با رژيم رو به زوال شاه پيوستند. از سوي ديگر خبرگزاري‏ها اعلام كردند كه حضرت امام خميني(ره)، ساعت 3:30 بامداد به وقت تهران از پاريس به سوي ايران پرواز خواهد كرد و در ساعت 9:30 صبح دوازدهم بهمن به تهران خواهد رسيد. با اعلام اين خبر، مردم از سراسر ايران براي استقبال از رهبر محبوب خود به خيابان‏ها ريختند.

 با وجود ایجاد شرایط سخت از سوی باقیمانده رژیم پهلوی،  میلیونها نفر از مردم شهرستانها برای استقبال از امام وارد تهران شدند که در این میان به دلیل نزدیک قم به پایتخت  بسیاری از قمی ها در مراسم استقبال از امام حضور پررنگی داشتند، که بعد ها همین  استقبال کنندگان قمی از محافظان امام خمینی شدند.

مبارزان قدیمی قم  که برای استقبال امام به فرودگاه رفته بودند دوست داشتند تا آخرین لحظه در کنار امام خمینی باشند اما به علت حساسیت قم باید بازمی‌گشتند و تا سقوط کامل نظام ستم‌شاهی مبارزه  و باقیمانده‌های رژیم را از قم که کانون انقلاب اسلامی بود پاک می‌کردند، که این مبارزه در نهایت در22بهمن 57 به پیروزی رسید.

 

منبع: پايگاه خبري ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com