کد خبر ۳۴۶۱۰ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
با حضور نویسنده رمان «آه با شین»

نشست تخصصی «داستان انقلاب؛ هویت، چالش‌ها و راهکارها» برگزار شد

نشست تخصصی "داستان انقلاب؛ هویت، چالش‌ها و راهکارها" با حضور محمدکاظم مزینانی نویسنده رمان «آه با شین» و علی‌اصغر عزتی پاک نویسنده رمان «آواز بلند» در کتابخانه جدید آستانه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، شامگاه دوشنبه در حاشیه نمایشگاه «انقلاب اسلامی، هنرهای آسمانی» نشست تخصصی "داستان انقلاب؛ هویت، چالش‌ها و راهکارها" با حضور محمدکاظم مزینانی نویسنده رمان «آه با شین» و علی اصغر عزتی پاک نویسنده رمان «آواز بلند» در کتابخانه جدید آستانه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

علی‌اصغر عزتی در ابتدا با بیان اینکه با به وقوع پیوستن هر انقلاب در کشورهای مختلف دنیا محصولات فرهنگی از قبیل شعر، فیلم، داستان و نمایش‌نامه‌ها تولید می‌شود، اظهار داشت: ویژگی آن محصولات هنری این است که به شیوه‌ای تاثیرگذار به معرفی مردمی می‌پردازند که با افکار و اعمال خود آن انقلاب و جنبش اجتماعی را ایجاد کرده‌اند.

مدیر دفتر داستان موسسه شهرستان ادب تصریح کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی از آن جا که در این هشت سال هنرمندان فرصت مناسبی برای پرداختن به مضامین در ارتباط با اصل انقلاب و وقایع آن دوران را نداشتند، متوجه شدند لازم است از طریق عرصه‌های مختلف هنری به آن پرداخت و یکی از این عرصه‌ها ادبیات و به‌ویژه داستان‌نویسی بود.

در ادامه محمدکاظم مزینانی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: رمان یک پدیده‌ای است پست مدرن که در بستر جوامع غربی شکل گرفته و سئوالی که همواره برای من به عنوان رمان‌نویس مطرح می‌شود آن است که نقش دین و عرف جامعه در زمان چیست؟ و آیا دو پدیده رمان و دین با هم در تعارض‌اند یا نه؟ از سوی دیگر با توجه به اینکه نویسنده باید به درون شخصیت‌های روایت داستان وارد شود، تا چه حد می‌تواند به موشکافی آن‌ها بپردازد.

نویسنده رمان «آه با شین» گفت: اگر حکومت در همه زمینه‌ها از جمله ادبیات تنها نقش هدایتی داشته باشد دوگانگی اعتقادی حال حاضر از بین می‌رود. از سوی دیگر در آموزش و پرورش نیاز به راه‌اندازی درسی با محوریت داستان وجود دارد و آموزش‌های کنونی ضد داستان‌اند. هم‌چنین نویسنده به شکل حرفه‌ای نمی‌تواند از طریق داستان کسب درآمد کند.

وی بیان کرد: رمان سبب غنای زندگی انسان‌ها می‌شود چون ابعاد مختلف زندگی را به خواننده نشان داده و زیست دوباره و طراز جدیدی از زندگی را ارائه می‌دهد.

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com