کد خبر ۳۴۷۴۶ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبرداد؛

افتتاح ۳۵ پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۶۳ میلیارد ریال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از افتتاح ۳۵ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۱۶۳ میلیارد ریال و ایجاد ۲۴۰ فرصت شغلی خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، محمدرضا طلایی ظهر ديروز در نشست خبری با موضوع پروژه‌های جهاد کشاورزی استان در دهه فجر اظهار داشت: 35 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 163‌میلیارد ریال و ایجاد 240 فرصت شغلی به افتتاح رسید که از این میان 16 پروژه درزمینهٔ آب‌وخاک، 10 پروژه دام و طیور، 5 پروژه در حوزه شیلات، 3 پروژه صنایع و 1 گلخانه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه شیلات گفت: سالانه 1500 تن تولید محصولاتی شیلات استان است، این میزان از استخرهای دومنظوره بهره‌برداری می‌شود. با توجه به کمبود منابع آبی بحث توسعه شیلات در قم منتفی است اما تولید ماهی‌های تزئینی و آکواریومی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان قم تنها 46 صدم درصد معادل 104 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: از این میزان 5 و 6دهم درصد تولیدات کشاورزی بالغ‌بر 850 هزار تن محصولات کشاورزی کشور نیز از آن قم است.

طلایی بابیان اینکه باوجود کمبود منابع آبی 450 میلیون مترمکعب ورودی داشته است خاطرنشان کرد: اما امروزه استان قم از این ظرفیت محروم است در همین راستا استان در طرحی 5 ساله سعی کرده طرح الگوی کشت را اجرا کند که بر اساس آن تاکنون 20 درصد از اراضی کم بازده از چرخه تولید خارج‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: باوجودی که سطح زیر کشت در طرح الگوی کشت کاهش‌یافته اما از میزان تولید کم نشده است، امسال 2700 هکتار کشت گندم و 3700 هکتار کشت جو در اراضی کشاورزی کشت‌شده است.

وی بابیان اینکه یونجه محصولی با مصرف آب زیاد است خاطرنشان کرد: از آنجاکه مصرف آب این محصول سه برابر گندم و جو است از همین رو تاکنون از آغاز اجرای طرح الگوی کشت 2 هزار هکتار از اراضی زیر کشت یونجه کاهش‌یافته است.

 

منبع: فردونيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com