کد خبر ۳۴۸۹۴ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم:

متقاضی شغل پرستاری نداریم/ضریب اشغال تخت های بیمارستانی قم 85 درصد است

مدیر پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: درحال حاضر فارغ التحصیل بیکاری که متقاضی ورود به حرفه پرستاری باشد در استان نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، عزت الله براتی ضمن تبریک فرارسیدن روز پرستار، افزود: برای جذب نیرو درداخل استان و استان های همجوار فراخوان داده ایم ولی با توجه به سختی کار پرستاری، برخی فارغ التحصیلان این رشته تمایلی برای ورود به این حرفه ندارند.


وی اضافه کرد: بخش بهداشت و درمان استان محدودیتی در جذب نیرو ندارد و از متقاضیان این حرفه حتی اگر در سایر استان ها باشند، استقبال می کند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر 1400 تخت بیمارستانی فعال در استان داریم، گفت: نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در استان 1.1 بود که با اجرای طرح هایی از جمله اضافه کار همکاران و استفاده از همکاری دانشجویان، توانستیم این نسبت را به 1.3 افزایش دهیم.


براتی با تاکید بر اینکه نسبت پرستار به تخت باید حداقل به 1.5 درصد افزایش یابد، افزود: برای رسیدن به این ضریب نیازمند جذب 480 پرستار در مراکز درمانی استان هستیم.


وی گفت: درحال حاضر یک هزار و 528 پرستار و 170 ماما در شش مرکز دولتی ایزدی، الزهرا(س)، نکویی، کامکار، حضرت معصومه(س) و شهید بهشتی مشغول به خدمت هستند که 62 درصد این نیروها رسمی و پیمانی و 38 درصد نیز قراردادی هستند.


وی بیان کرد: کمبود نیرو در این بخش را با استفاده از اضافه کار همکاران و همچنین طرح دانشجویان ترم آخر این رشته جبران کرده ایم.


براتی افزود: در طرح دانشجویی که کوتاه و موقت است، بر اساس دستورالعمل و شرایط ویژه، دانشجویان ترم های آخر در کنار پرستاران باتجربه به ارائه خدمات می پردازند و بر اساس ساعت خدمت حقوق دریافت می کنند.


وی با بیان اینکه هم اکنون 95 دانشجوی ترم آخر در مراکز درمانی استان خدمت ارائه می کنند، اضافه کرد: در این طرح دانشجویان علاوه بر اینکه آموزش های لازم را دریافت می کنند و از تجربه کافی برخوردار می شوند، با ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، بخشی از کمبود نیرو را نیز جبران می کنند.


وی گفت: به طور میانگین ضریب اشغال روزانه تخت های بیمارستانی در استان قم بین 85 تا 90 درصد است.


براتی افزود: این ضریب اشغال تخت در برخی بخش ها به 110 تا 120 درصد می رسد و همچنین در برخی فصل ها مثل زمستان، ضریب اشغال تخت در بیمارستان کودکان به 120 درصد افزایش می یابد.


وی با تاکید بر لزوم بهبود پشتیبانی مادی و معنوی از قشر پرستار، گفت: مزایای پرستاران به ویژه پرستارانی که در بخش بالین بیماران مشغول به خدمت هستند، باید افزایش یابد و جذابیت های این حرفه بیشتر شود.


وی در عین حال گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، حقوق پرستاران بر اساس طرح مبتنی بر عملکرد پرداخت شد که نسبت به سال های گذشته به طور میانگین 2.5 برابر افزایش یافت.


براتی افزود: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت 197 پرستار در استان جذب مراکز درمانی شدند.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com