کد خبر ۳۵۰۱۴ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
رئیس جهاد کشاورزی قم:

سالانه ۸۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در قم تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: استان قم در سال کشاورزی ۹۳- ۹۴ میزان ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی باغی، ۳۰۰ هزار تن محصولات دام و طیور، ۱۵۰۰ تن محصولات شیلات ما ظرفیتی ۸۵۰ هزار تنی را به نام قم رقم‌زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، محمدرضا طلایی با اشاره به اینکه 46 صدم درصد معادل 104 هکتار از اراضی کشاورزی کشور در قم است، اظهار داشت: این میزان اراضی تأمین‌کننده 5 و شش‌دهم درصد معادل 850 هزار تن محصولات کشاورزی است.

وی افزود: استان قم در سال کشاورزی 93- 94 میزان 400 هزار تن محصولات زراعی باغی، 300 هزار تن محصولات دام و طیور، 1500 تن محصولات شیلات ما ظرفیتی 850 هزار تنی را به نام قم رقم‌زده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اجرای طرح 5 ساله الگوی کشت اظهار داشت: بر این اساس میانگین 20 درصد اراضی کم بازده که عملکرد کمی داشتند بدون اینکه در تولید خدشه‌ای وارد کند از چرخه تولید خارج‌شده است، در همین راستا در سال گذشته در گندم 2700 هکتار، جو 3700 هکتار و 2000 هکتار کشت یونجه استان کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه یونجه 3 برابر گندم و جو مصرف آب دارد اما به دلیل صرفه اقتصادی کشاورزان از کشت این محصول استقبال می‌کنند خاطرنشان کرد: تلاش شده ا با جایگزین کردن کشت‌های جدید را وارد چرخه کنیم تا اقتصاد کشاورزی آسیب نبیند.

طلایی کشت تولیدات کشاورزی مقام به کم‌آبی را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: پسته محصولی با مصرف کم آب است در این راستا نیز 1700 هکتار از اراضی باغات کشت پسته انجام‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی نیز یکی از محصولات پربازده در استان است گفت: امسال 150 هکتار گل محمدی کشت شد و 800 هکتار دیگر نیز در برنامه است تا طی سال آینده انجام شود.

وی با اشاره به اعتبارات استان در بخش کشاورزی تصریح کرد: در سال 93 مبلغ 8 میلیارد تومان اعتبارات پرداختی به استان بود این در حالی است که در سال 94 اعتبارات استان در این بخش 23 میلیارد تومان بود که 97 درصد آن تخصیص یافت.

طلایی از اجرای طرح آبیاری نوین در 3700 هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و ادامه داد: تعهد استان در اجرای طرح الگوی کشت 5 ساله است اما با تلاش‌های صورت گرفته این طرح می‌تواند 3 ساله به سرانجام برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اجرای طرح تولید محصول سالم اظهار داشت: در این راستا نیز 6 تا 8 هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار گرفت که به‌موجب آن سم، کود و مواد ریزمغذی مورد آزمایش قرار گرفت تا میزان سلامت محصولات نیز ارزیابی شود.

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com