کد خبر ۳۵۲۶۱ انتشار : ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
رئیس صنعت و تجارت استان قم:

طرح پایش وضعیت صنعت قم در ۲۶۰۰ واحد صنعتی اجرایی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم از پایش وضعیت صنعت استان تا پایان سال خبر داد و گفت: ۲۶۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد که تاکنون از ۱۸۰۰ واحد پایش شده ۱۹ درصد تعطیل بوده و مابقی از ۲۰ تا۸۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، احمد ذاکری با اشاره به وضعیت صادرات تولیدات استان به آمار 10 ماهه سال جاری اظهار داشت: در 10 ماه سال جاری 132 میلیون دلار صادرات از قم صورت گرفته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

وی بابیان اینکه کشور عراق نخستین بازار هدف ما در بحث صادرات است افزود: چالش‌ها و مسائل این کشور تأثیر زیادی در کاهش صادرات داشت که امسال در 6 ماهه نخست اگرچه با رشد صادرات مواجه بودیم اما در 6 ماهه دوم روند کاهشی داشته‌ایم.

ذاکری با اشاره به میزان ارزش ریالی صادرات صورت گرفته به کشور عراق طی سال گذشته و امسال تصریح کرد: در 10 ماهه امسال 70 میلیون دلار و سال گذشته 91 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است که کاهش 22 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: در تعرفه‌های صادراتی در 59 تعرفه خلاصه می‌شد که در سال 93 تعرفه صادراتی 62 مورد بوده است.

به گفته وی، ارزش صادرات 20 صادرکننده استان 130 میلیون دلار بوده و بیشترین کالاهای صادرشده اقلام مواد پلاستیکی، اسنک و پفک، سرب تصفیه‌شده، سنگ، کفش و مفتول و... بوده است.

ذاکری دومین کشور هدف صادراتی محصولات استان قم را افغانستان برشمرد و گفت: هرچه امنیت در این کشور بیشتر شود صادرات نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بابیان اینکه اعزام هیئت تجاری به افغانستان ازجمله اقداماتی بود که در سال جاری صورت گرفته است از ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در این کشور خبر داد.

وی در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی گفت: در سال‌های گذشته دولت مبلغی را نقداً می‌پرداخت که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها بنا شد تا در راستای توسعه تجارت پول نقد ارائه نشود بلکه تسهیلاتی پرداخت خواهد شد.

ذاکری همچنین از پایش وضعیت صنعت استان تا پایان سال خبر داد و خاطرنشان کرد: 2600 واحد صنعتی در استان وجود دارد که تاکنون از 1800 واحد پایش شده 19 درصد تعطیل بوده و مابقی از 20 تا80 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com