کد خبر ۳۵۳۲۸ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹

آیت الله سبحانی: ترویج فرهنگ وقف در راستای احیای علم و دانش صورت بگیرد

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: ترویج فرهنگ وقف در جامعه باید در راستای احیای علم و دانش صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، وی شامگاه چهارشنبه در همایش تجلیل از عالم واقف میرزا ابوطالب قمی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا قم اظهار داشت: مساله وقف غالبا برای مصارف خاصی از جمله برای عتبات عالیات، کمک به ایتام و محرومان و همچنین حجاج صورت می گیرد که البته خوب است، اما باید این فرهنگ را نیز در بین انسان های نیکوکار اشاعه دهیم که اگر می خواهند چیزهایی را وقف کنند، نیت آنها احیای دانش باشد.


وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ شیعه، علمای بزرگی اقدام به وقف با هدف توسعه علم و دانش نموده اند، افزود: سید مرتضی علم الهدی یکی از این بزرگان است، که در بین شهرهای بغداد و کربلا دو دهکده را برای تامین کاغذ علما و فقه ها وقف کرده است که این باید برای ما سرمشق باشد.


آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه الگوی ما باید بیشتر عمل عالمانی همچون سید مرتضی باشد، تصریح کرد: اگر مایل هستیم که علم در کشور ارتقا پیدا کند و دانشمندان نیز در این زمینه اقدام هایی را انجام دهند، باید وسائل و امکانات لازم برای زندگی آنها تامین شود که بدون شک این امر از طریق وقف محقق می شود.


ابوالقاسم علی بن حسین بن موسی مشهور به سید (شریف، شیخ) مرتضی علم الهدی، از فقیهان برجسته شیعه است. او برادر سید رضی - گردآور نهج البلاغه - و از شاگردان شیخ مفید و شیخ صدوق بوده است. وی در سال 355 هجری قمری در بغداد متولد شد و در سال 436 هجری قمری در همان جا به لقاءالله پیوست. پیکر او در کربلا در جوار مزار امام حسین(ع) دفن است.


وی همچنین با اشاره به اینکه وقف برای خود احکامی دارد، تصریح کرد: گاهی وقف در مسیری که طی می کند با مشکلاتی مواجه می شود که در این صورت مشورت با اهل فن ضروری است، تا وقف نامه ها دچار اشکال نشوند.


این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به نیات واقفان تصریح کرد: هر چند اموال و املاک وقفی باید طبق نیت شخص وقف کننده مصرف و مورد استفاده قرار گیرد، اما برخی موقوفه ها به گونه ای از سوی واقفان تعیین کاربری می شوند، که عمل به نیت آنها با مشکلاتی همراه است.


میرزا ابوطالب قمی داماد میرزای قمی و امام جمعه شهر قم در حدود 200 سال پیش بوده است که دارای تالیفات مختلفی در علوم دینی بوده و علاوه بر این، جزو واقفان بزرگ قم نیز به شمار می رود.


سه قریه زنبیل آباد، فرج آباد و علی آباد که برخی از آنها امروزه جزو شهر قم هستند، از جمله موقوفه های میرزا ابوطالب قمی محسوب می شوند.


این همایش به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه قم و همچنین چند نهاد و دستگاه فرهنگی دیگر این استان برگزار شد.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com