کد خبر ۳۵۵۴۸ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
به مناسبت وفات حضرت فاطمه زهرا(س)‌صورت گرفت

برگزاری نمایشنامه‌خوانی «آلاء» در قم

برنامه نمایشنامه‌خوانی «آلاء» به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) از سوی مؤسسه تئاتر طراوت و به همت مجموعه فرهنگی شهرکتاب قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، نمایشنامه «آلاء» پیش از این در چندین جشنواره درون استانی قم موفق به کسب رتبه برتر شده است.

محمد رضا شاهمردی نویسنده و کارگردان این اثر و احمد شریفی فرد، بهناز انارکی، مریم هادی اطهر و باران سپهری نقش‌خوانان این نمایشنامه بودند.

محمدرضاشاهمردی کارگردان و نویسنده این اثر هنری در حاشیه برنامه در خصوص تهیه و اجرای این برنامه گفت: مؤسسه تئاتر طراوت از سال 81 تأسیس شده و به مدت 13 سال است که در قم فعالیت می‌کند و در این مدت حدود 20 اثر نمایشی را با موضوعات مختلف تاریخی، فرهنگی و آیینی سنتی به اجرا درآورده‌ایم.

وی اظهار کرد: تعدادی از این آثار چندین بار به جشنواره‌های مختلف بین‌المللی و دو بار به جشنواره فجر راه یافته است.

شاهمردی در ادامه با اشاره به سختی کار در زمینه به صحنه آوردن آثار مینیمالیستی افزود: «آلاء» تاکنون تنها نمایشنامه‌ای بوده است که به صورت مینیمالیستی نوشته‌ام.

نویسنده نمایش «آلاء» اضافه کرد: به خاطر سختی به اجرا در آوردن اینگونه آثار، تاکنون آلاء به صحنه آورده نشده و فقط به‌صورت نمایشنامه‌خوانی به اجرا در آمده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آثار هنری ضمن برقراری ارتباط حسی با مخاطب باید برای حفظ پویایی خود در بردارنده مسائل روز نیز باشند، افزود: تلاش ما بر این بوده است که نمایشنامه «آلاء» کاری نو و متفاوت و به دور از کلیشه‌های مرسوم و همچنین دربردارنده مسائل روز از قبیل بیداری اسلامی، مشکلات وهابیت برای جهان اسلام و مسلمین، رخدادهای ناگوار فراروی مسلمان در سفر حج و... باشد.

وی در پایان گفت: طی بررسی‌های به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که خوشبختانه ما موفق شده‌ایم که در کنار چینش این موضوعات در کنار هم، کار را به گونه‌ای ارائه کنیم که مخاطب ارتباط حسی با حضرت زهرا(س) برقرار کند.

به گزارش فارس، نمایش‌نامه «آلاء» با محوریت کرامت و الطاف حضرت زهرا (س) توسط محمدرضا شاهمردی نوشته شده و کارگردانی این اثر نیز به وسیله این هنرمند قمی صورت گرفت.

آلاء قصه پیرزنی به نام خورشید است که بعد از سال‌ها قرار است که به زیارت مکه برود و دچار مشکلات متعددی می‌شود.

آلاء داستان دختری است که میان حقیقت و باور و شک مانده است و روایت سربازی سعودی به نام ادهم است که زندگی برایش معنای جدیدی می‌یابد.

سوی دیگر این نمایشنامه ماجرای داستان زنی به نام آمینه است که هر روز چند بار و با هر نگاه به دخترش آلا درد را هجی می‌کند.

اتفاقات این داستان با کرامت و الطاف حضرت زهرا به خانواده‌ای عربستانی که اعتقادی به تشیع ندارد، گره عمیق و عاطفی خورده است.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com