کد خبر ۳۵۶۳۱ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
گزارشي از آخرين جلسه شورای شهر قم در سال جاري:

لايحه بودجه شورا تصويب نشد/تزيين ده خيابان به نام 10 شهيد

آخرين جلسه شوراي شهر قم در سال 94 در حالي به اتمام رسيد كه لايحه بودجه سال آينده نتوانست به تصويب اعضاي حاضر برسد. نام گذاري 10 خيابان قم به نام شهدا، تعيين نرخ بليط سورتمه ريلي و... از تصميمات گرفته شده در اين جلسه بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آخرین جلسه شورای اسلامی شهر قم در سال 94 شامگاه دوشنبه در حالی برگزار شد که شهردار قم غیبت داشت اما بیش از 30 لایحه در این جلسه بررسی و به تصویب رسید.

درخواست اخذ مجوز انجام متمم قرارداد با شرکت تعاونی قائم اندیشه نخستین لایحه‌ای بود که در این جلسه توسط رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر مطرح شد و به تصویب اعضای شورای اسلامی قم رسید.

مصطفی سعادت‌طلب دومین موضوعی که در این جلسه مطرح کرد اخذ مجوز واگذاری زمین در محله 9 پردیسان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان معوض زمین‌های شهرک امام خمینی بود که البته این موضوع در هفته‌های قبل در جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفته بود.

وی اظهار کرد: برخی از کاربری‌ها در این شهرک توسط مردم به فضای سبز تبدیل شده که بنیاد مسکن در مقابل این کاربری‌ها درخواست‌هایی را از شهرداری داشته است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در این لایحه شهرداری قبول کرده دو هزار متر زمین معوض در محله 9 پردیسان به بنیاد مسکن واگذار کند.

* درمان زخم 35 ساله
نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم از این موضوع به عنوان زخم کهنه 35 ساله یاد کرد و کشمکش‌های بین شهرداری و بنیاد مسکن در این خصوص را منطقی ندانست و اظهار کرد: در سال‌های اخیر بارها جلسات مختلف در این خصوص تشکیل، تفاهمات اولیه انجام و در نهایت لایحه کنونی تنظیم شده است.

حسن بختیاری با بیان اینکه تصویب و اجرای این لایحه می‌تواند اختلافاتی که وجود دارد را پایان دهد، تأکید کرد: این موضوع بحثی شخصی نیست بلکه مواردی بین دو دستگاهی است که در شهر خدمتگزار هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اما در خصوص این لایحه گفت: هیچ دستگاه خدماتی این‌گونه شهرکی را تحویل نمی‌گیرد بلکه هر کدام امتیازات ویژه‌ای دریافت می‌کنند تا شهرکی را تحویل بگیرند.

محسن عابدینی‌پور تصریح کرد: شهرداری با وجود قانون مدون و محکمی که دارد در خصوص این موضوع با اما و اگر رفتار کرده است.

وی یادآور شد: این موضوع مبنای قانونی ندارد که ما به شهرکی که خودش باید خدمات را ارائه دهد امتیازاتی هم بدهیم حتی در تهران هم این‌گونه نیست.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی هم ابراز کرد: 52.5 درصد سهم شهرداری در این شهرک است و تنها 7 درصد مازاد وجود دارد که بنیاد مسکن این مقدار را طلب کرده است.

ابراهیم معتمدی قائم‌مقام شهرداری قم هم در این خصوص گفت: موارد اختلافی کاملاً بررسی و تلاش شد که حق و حقوق شهرداری از بین نرود و در نهایت این لایحه به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.


* نام‌گذاری 10 خیابان به نام شهدا
عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه به قرائت لایحه نام‌گذاری 10 فقره اسامی پیشنهادی شوارع و معابر شهر پرداخت که تمام آن‌ها با نام شهدا مزین شده بود که به تصویب رسید.

عباس محمدی رئیس کمیته بودجه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه به قرائت لوایح بودجه سازمان‌های شهرداری پرداخت.

لایحه اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان میوه و تره‌بار با رقم 12 میلیارد و 565 میلیون تومان، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 سازمان میوه و تره‌بار با رقم 156 میلیارد و 30 میلیون ریال، لایحه اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان عمران و نوسازی شهرداری با رقم 742 میلیارد ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 سازمان عمران و نوسازی با رقم 976 میلیارد و 672 میلیون ریال، لایحه اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان اتوبوسرانی با رقم 64 میلیارد ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 اتوبوسرانی با رقم 718 میلیارد و 800 میلیون ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 سازمان پسماند 85 میلیارد و 555 میلیون ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 با رقم 34 میلیارد ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 آتش‌نشانی با رقم 45 میلیارد و 685 میلیون ریال و لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 پارک‌ها و فضای سبز با رقم 45 میلیارد ریال به تصویب رسید.

در ادامه لایحه دوفوریتی «اخذ مجوز تهاتر بخشی از سهم‌الشرکه شرکت کیش‌سازان در پروژه مشارکتی مرکز تجارتی سالاریه با واگذاری تراکم ساختمانی» توسط نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم قرائت شد.

بر اساس این لایحه شهرداری در نظر دارد با تصویب شورای شهر قم، سهم شرکت کیش‌سازان در پروژه مشارکتی مرکز تجاری سالاریه را خریداری و در ازای مطالبات بانک ملی واگذار کند و معوض بخشی از سهم‌‌الشرکه این شرکت را معادل هزار میلیارد ریال تراکم ساختمانی با تعرفه سال 94 و اعمال 30 درصد تخفیفات جاری شهرداری قم بر روی املاک معرفی شده از سوی شرکت کیش سازان واگذار کند.

قائم‌مقام شهردار قم با اشاره ‌به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص بدهی شهرداری به بانک‌ها گفت: با رفت‌وآمدها و پیگیری‌هایی که انجام دادیم بانک ملی را برای واگذاری این مجموعه متقاعد کردیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بانک ملی آماده است که در قبال پروژه سالاریه 450 میلیارد تومان از بدهی شهرداری را کاهش دهد.

معاون شهردار قم یادآور شد: ما از ابتدای حضور در قم تلاش کردیم بدهی‌های شهرداری را کم کنیم و یک مورد تهاتر هم با شرکت تیراژه انجام شد اما به نتیجه نرسید.

رنجبر افزود: با توجه به جریمه دیرکرد به بدهی اصلی، امروز که بانک ملی حاضر شده این تهاتر را انجام دهد سریع عمل کنیم تا این فضا از دستمان نرود و در نهایت این لایحه پس از اعلام نظرات موافقان و مخالفان به تصویب رسید.

لایحه دیگری که توسط نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم قرائت شد «اخذ مجوز کاهش عوارض شغلی مهندسین ناظر و طراح» بود.

* مخالفت با تخفیف در عوارض شغلی به مهندسین
محمدرضا ملکی عضو شورای اسلامی شهر قم ضمن مخالفت با این لایحه گفت: چرا شهرداری به بخشی که درآمد دارد باید تخفیف دهد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که شهرداری علاوه بر اینکه به این بخش تخفیف نمی‌دهد، از امسال برنامه‌ای تنظیم کند که همزمان با صدور پروانه عوارض خود را از مهندس دریافت کند و در نهایت این لایحه با 30 درصد تخفیف تا پایان اسفند 94 و 25 درصد تا پایان فروردین‌ماه 95 به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

بختیاری در ادامه نامه شهردار مبنی بر درخواست موسسه آموزشی و تربیتی بشری برای تخفیف در عوارض ساخت یک مدرسه در شهرک قائم را قرائت کرد که به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه لوایح اخذ مجوز تمدید مهلت بهره‌برداری موقت از فضای باز در یک پلاک در خیابان صدوق برای کارواش، اخذ مجوز پرداخت دیه در حق آقای محمد یوسفی و اخذ مجوز کاهش مبلغ 580 میلیون ریال عوارض صدور پروانه بابت یک پلاک شخصی در این جلسه به تصویب رسید.

* نرخ بلیط سورتمه ریلی قم تعیین شد
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه به قرائت لایحه «اخذ مجوز تعیین نرخ بلیط سورتمه ریلی» در بوستان علوی پرداخت و گفت: بر اساس این لایحه به ازای هر بلیط یک نفره مبلغ 100 هزار ریال و بلیط دو نفره 150 هزار ریال و مابقی تخفیفات گروهی و فصلی و نهادها با نظر هیئت‌مدیره اعمال خواهد شد.

سید امیر سامع معاون شهردار قم گفت: سورتمه با توجه به مباحث استانداردسازی و هماهنگی‌هایی که انجام شد کار خود را به صورت تولید انبوه از فردا شروع خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال شرکتی هستیم که که هم از نظر مسائل فنی، هم بحث‌های بازرگانی و هم از نظر مسائل فرهنگی بتواند سورتمه ریلی را اداره کند.

معاون شهردار قم اظهار کرد: تا فراهم شدن آن بستر به صورت امانی سازمان کار را به جلو می‌برد.

وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها توسط یک شرکت معتبر آلمانی تولید و وارد کشور شده است گفت: همان شرکت نماینده فرستاده و دستگاه‌ها نصب شده و با نظر آن شرکت تأییدیه‌های استاندارد را داده است.

سامع با بیان اینکه شرکت آلمانی استانداردهای بین‌المللی را به صورت کامل دارا است، اظهار کرد: با سازمان استاندارد ایران هم وارد گفت‌وگو شدیم و بازدیدها در چند مرحله انجام شده و یکی دو مورد در بازدیدهای اخیر داشتند که برطرف شده است.

وی یادآور شد: در حال گرفتن مجوز استاندارد هستیم که این فرایند زمان می‌برد اما در حال حاضر هیچ اشکال عمده‌ای که مورد نظر سازمان استاندارد باشد وجود ندارد.

حاشیه‌ها:

* شهردار اصفهانی قم در این جلسه حاضر نبود که رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: شهردار به علت حضور در مراسمی در اصفهان نتوانست در آخرین جلسه شورا در سال 94 حضور پیدا کند.

* این جلسه با حضور 18 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قم آغاز شد اما در نهایت با حضور 12 نفر از اعضا به پایان رسید.

* آخرین لایحه‌ای که در این جلسه قرائت شد بودجه سال آینده شورا بود که محمدرضا ملکی که به این موضوع اعتراض داشت از جلسه خارج شد که با خروج وی و حجت‌الاسلام سعید روحانی جلسه از حدنصاب افتاد و در خصوص این لایحه تصمیم‌گیری نشد.

* ولی‌الله بیاتی با اعتراض به این موضوع گفت: خارج شدن از جلسه به این شکل صحیح نیست و اینکه بخواهیم جلسه را از حداکثر بیندازیم خوب نیست.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com