کد خبر ۳۶۰۲۹ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم:

امام محمد باقر(ع) گنج پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار کرد

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: پیشوای پنجم شیعیان تلاش فراوانی در زمینه ترویج احکام اسلام و قرآن انجام دادند و گنج پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: همه معصومان نور واحد هستند ولی هر امامی در دوران خود با یک سری مسائل و موقعیت‌های خاص مصادف بودند.

وی خاطرنشان کرد: اواخر عمر این امام بزرگوار با اختلاف و درگیری بین بنی امیه و بنی عباس مصادف شد، بنابراین حضرت از فرصت استفاده کردند و در زمینه بیان علوم نبوی، سنت‌های پیامبر اکرم(ص) و علوم قرآن و احکام اسلام فعالیت‌هایی ارائه دادند تا از مغفول ماندن و به فراموشی سپردن آنها جلوگیری کنند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) گنج پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار کردند، بنابراین جز افراد بی‌بصیرت بر احدی این مسئله پوشیده نیست، گفت: پیشوای پنجم شیعیان در زمینه ترویج احکام اسلام و سنت رسول گرامی اسلام(ص) تلاش فراوانی انجام دادند تا علوم مختلف را ترویج دهند.

وی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار شبیه‌ترین فرد به رسول اکرم(ص) برای ترویج وضعیت فرهنگی بودند، به طوری که علما، بزرگان و دانشمندان دین مانند کودکی که در برابر استادش زانوی ادب بزند، زانوی ادب می‌زدند.

عظیمی ادامه داد: این امام بزرگوار در زمینه ترویج مباحث فرهنگی و دین که مغفول مانده بود، تلاش کردند و در زمینه مسائل اقتصادی احادیث فراوانی از ایشان به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه بنای حرکت امام محمد باقر(ع) پایه‌گذاری انقلاب فرهنگی بود، گفت: با توجه به رکودی که پس از امام علی(ع) به دلیل نداشتن همکاری و ارتباط با ائمه اطهار(ع) پیش آمده بود، امام باقر(ع) پایه‌گذاری برای انقلاب فرهنگی کردند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم یادآور شد: امام صادق(ع) نیز این انقلاب را توسعه و گسترش دادند، البته امام محمد باقر(ع) برای اینکه تحول فرهنگی گسترده را در جامعه به وجود آورند، شاگردانی تربیت کردند و این شاگردان را به اقصی نقاط فرستادند تا این فرهنگ را در جامعه آن زمان احیا کنند.

وی عنوان کرد: فرقه‌ها، ادیان و نحله‌های مختلف در آن دوران به وجود آمده بود که امام با این نحله‌ها مبارزه کردند و اجازه توسعه به آنها را ندادند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com