کد خبر ۳۶۲۴۲ انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند عراق را به هم بریزند/ دولتمردان و سیاست‌مداران عراقی اختلافات را کنار بگذارند

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: در شرایطی که داعش مراکز مهمی از عراق را در اختیار دارد و به تخریب و کشتار می‌پردازد، دولتمردان و سیاست‌مداران عراقی نباید اختلاف داشته باشند، در این شرایط اینگونه اختلافات به هیچ وجه جایز نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی اظهار کرد: علامه امینی در جلد دوم الغدیر نوشته است، ابوذر در هنگام نماز ظهر در خدمت پیامبر اکرم(ص) بودم، شخصی آمد و گفت وضعیت من بد است به من کمک کنید و سر به آسمان بلند کرد و گفت کسی در مسجد پیامبر اکرم(ص) به کمکم نیامد، امام علی(ع) در حال رکوع نماز انگشتر را درآوردند و به نیازمند دادند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود احادیث فراوان در مورد ولایت امام علی(ع) برخی بهانه‌جویی می‌کنند ولایت به چه معناست، باید در نظر داشت «ولی» به معنای دوست نیست بلکه به معنای وزیر پیامبر اکرم(ص) است، همانطوری که هارون جانشین حضرت موسی(ع) بود، پیامبر اکرم(ص) فرمودند خداوندا حضرت علی(ع) را جانشین من قرار بده، بنابراین زمانی که پیامبر اکرم(ص) تفسیر می‌کند، جای بهانه نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به بهانه دیگر در این زمینه گفت: اینکه امام علی(ع) در حال نماز انگشتر خود را به فقیر داد، عبادت در عبادت است، شنیدن صدای ناله مظلوم عبادت است،‌ از امور دنیوی نیست، عبادت مضاعف بوده است، به همین دلیل حضرت به مخلوق نیازمند و بی‌نوا توجه دارد.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) از هر فرصتی برای بیان این حقیقت استفاده می‌کرد تا مقام امام علی(ع) و خلافت و جانشینی ایشان را بیان کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اختلاف در عراق بین دولتمردان و سیاست‌مداران گفت: از یک طرف نخست وزیر و حتی رئیس جمهور آنها، از سویی مجلس شورا و از سویی دیگر جمعی از مردم متحصن شدند و مجلس و دولت را به تعطیلی کشاندند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که داعش مراکز مهمی از عراق را در اختیار دارد و به تخریب و کشتار می‌پردازد، نباید اختلاف در این کشور وجود داشته باشد و در این شرایط اینگونه اختلافات معنایی ندارد، همه مسئول هستند و باید دشمن را از کشور بیرون کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ممکن است بیان کنند مسائل داخلی ماست و مسائل داخلی ما به شما ارتباطی ندارد، گفت: ‌مرجعیت مرز ندارد، متعلق به کشورها است، در چنین شرایط و اوضاع نمی‌توان غافل بود،‌ امیدوارم کسانی که در عراق حکومت می‌کنند، لحظه‌ای فکر کنند کجا هستند، اکنون چه زمانی است و چه آینده‌ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر داعشی‌ها مسلط شوند از دوران صدام اوضاع بدتر است، امیدواریم همه مسئولیت را درک کنند، البته آنها از بیرون مرزهای کشورشان در حال تحریک هستند،‌ عربستان سعودی مشغول فعالیت است و به این اختلافات دامن می‌زند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند این کشور را به هم بریزند و قدرت سیاسی آنها تضعیف شود و کسانی که در کشور نفوذ کردند، پیروز شوند، در این شرایط باید دشمن را شناخت و وحدت کلمه داشت.

منبع:فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com