کد خبر ۳۸۴۲۹ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۹
آیت‌الله مکارم شیرازی:

خلاف در آمارگیری حرام است/ مردم از فواید سرشماری آگاه شوند

یکی از مراجع تقلید گفت: آمارگیران باید آگاه شوند که خلاف در آمارگیری خیانت بوده و این خیانت حرام است؛ مشکلات جامعه اسلامی درست و نادرست باید برای صاحبان نظر و تفکر بیان شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه سرشماری یکی از امور کلیدی برای امروز و آینده کشور است، اظهار کرد: امیدواریم در سایه عنایات ائمه اطهار(ع) بتوانیم به شیوه مطلوبی به وظایف خود عمل کنیم.

وی از آمار به عنوان اساس امور مختلف جامعه نام برد و اضافه کرد: آمار در زندگی شخصی افراد جایگاه مشخصی دارد چرا که ساده‌ترین افراد نیز از آمار استفاده می‌کنند؛ جامعه به عنوان یک خانواده بزرگ بدون آمار نمی‌تواند کاری را انجام دهد به همین علت هر اقدامی بدون آمار نتیجه منفی به دنبال دارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه سرشماری مقدمه‌ای برای آمارگیری در عرصه‌های مختلف است، مطرح کرد: بدبینی‌هایی وجود دارد که گفته می‌شود این آمارها سفارشی است، اختلاف میان اطلاعات مرکز آمار و دیگر مراکز این بدبینی مردم را رقم می‌زند به همین علت مردم فکر می‌کنند که چرا باید به سمت آماری بروند که ضرورتی ندارد به همین علت باید از این تناقض‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به جنایت‌هایی که کشورهای استکباری به مردم خود دارند، تصریح کرد: اطلاعات مراکز آماری آمریکا در مورد دو کاندیدای ریاست جمهوری این کشور تفاوت‌های بسیاری دارد.

مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه آمارگران و آماردهندگان باید آموزش‌های لازم را سپری کنند، عنوان کرد: آمارگیران باید آگاه شوند که خلاف در آمارگیری خیانت بوده و این خیانت حرام است؛ مشکلات جامعه اسلامی درست و نادرست باید برای صاحبان نظر و تفکر بیان شود.

وی یادآور شد: مردم باید نسبت به فواید آمار آگاه شوند در حالی که تاکنون به ضرورت آمار ایمان نداشته و باید ضرورت این موضوع برای آنها تشریح شود.

مکارم شیرازی با اشاره به اینکه قوانین آمارگیری باید برای مردم بازگو شود، مطرح کرد: مردم باید بدانند که اختلاف در میان آمارها نشان از تفاوت معیارهاست؛ خبررسانی و آموزش سبب انگیزه می‌شود اما آمار پایین  مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نشان می‌دهد که تاکنون آموزش لازم دنبال نشده است.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: نباید در سرشماری خود به معیارهای غربی توجهی داشته باشیم چرا که برخی از معیارهای سرشماری منطقی به نظر نمی‌رسد، فردی که دو روز در هفته کار کرده شاغل نیست و عرف این موضوع را نمی‌پذیرد به همین علت آمار اشتغال و بیکاری نیازمند رده‌بندی است.

وی با بیان اینکه ارگان‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی نیازمند آمار هستند، عنوان کرد: مباحث معنوی نیازمند آمار است به همین علت امیدواریم روند آمارگیری به شیوه مطلوبی در سطح کشور انجام شود تا بتوانیم از این آمارها برای تعالی اهداف جامعه اسلامی استفاده کنیم.

مکارم شیرازی جلب اعتماد مردمی را مهم‌ترین سرمایه نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: هرچند آمار ناقص از نبودن آن بهتر است اما باید از اقدامی که اعتماد مردمی را کاهش می‌دهد، پرهیز کنیم. با ارائه آمارهای مختلف در جامعه مردم فکر می‌کنند این آمارها بر اساس دستور شخص یا نهاد خاصی است به همین علت به سمت تمرکز آماری و بیان معیارها حرکت کنیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com