کد خبر ۳۸۵۲۰ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرباقری:

عاشورا مظهر تمام حقایق بود/ حزن ائمه معصومین(ع) در روز عاشورا محور تمام کائنات است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: عاشورا مظهر تمام حقایق بود و ائمه معصومین(ع) برای شفاعت در مصیبت امام حسین(ع) گریه می‌کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری ظهر امروز در سخنرانی خود در حسینیه حضرت زهرا(س) با اشاره به اثرات گریه بر امام حسین(ع) اظهار کرد: بکاء بر حضرت سیدالشهدا(ع) موجب تقرب انسان به خداوند می‌شود، با گریه بر امام حسین(ع) ممکن است که رغبات انسان به‌سادگی تغییر کند، بکاء بر ایشان موجب تسهیل توبه برای انسان می‌شود و انسان با گریه امام حسین(ع) می‌تواند مسیر توبه را برای خود کوتاه کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: یکی از عباداتی که ائمه معصومین(ع) برای تقرب به درگاه الهی داشتند، گریه بر مصیبت امام حسین(ع) بود و بکاء بر ایشان کل عالم را سیر می‌دهد، برخی در زمان مظلومیت اهل‌بیت(ع) در کنار آن‌ها بودند، اما در دوران فتوحات از اهل‌بیت(ع) جدا شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص علت طولانی شدن دوره غیبت تصریح کرد: طول دوران غیبت برای خلوص است، باید دوران غیبت به حدی طولانی شود که مردم تطهیر شوند و انسان خالص از انسان ناخالص جدا شود.

میرباقری با اشاره به حرکت امام حسین(ع) در مسیر شهادت اظهار کرد: سیر عظیم حضرت سیدالشهدا(ع) تنها اختصاص به مؤمنین ندارد و حتی مستضعفین جهان را هم شامل می‌شود تا آن‌ها آماده دریافت ولایت شوند، براین اساس برخی حرف‌های کودکانه در خصوص گریه امام حسین(ع) بی‌معنی است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: دوران انبساط خاطر انسان و فتوحات پس از دوران حزن است و هیچ روایتی وجود ندارد که انسان در روز عاشورا باید خوشحال باشد، دوران خوشحالی انسان در زمان رجعت و روز قیامت و بهشت است، اکنون سیر عالم با مصیبت امام حسین(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص شبهه پردازی‌ها در خصوص بکاء امام حسین(ع) تصریح کرد: برخی می‌گویند که حضرت سیدالشهدا(ع) تشنه لبیک است و تشنه اشک نیست، این در حالی است که انسان تا در مصیبت امام حسین(ع) اشک نریزد، ندای ایشان را نمی‌شنود و اشک بر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص اثرات گریه بر امام حسین(ع) تصریح کرد: آن‌هایی که زیر چتر غرب زندگی می‌کنند، هر چه که بیشتر فرهنگ غرب را قبول می‌کنند، دلشان مرده‌تر می‌شود، اما گریه بر امام حسین(ع) دل انسان را زنده می‌کند، افراد تا مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) را درک نکنند، نمی‌توانند به ایشان لبیک بگویند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: برخی این سخن را می‌گویند که افرادی که عزاداری می‌کنند، بیماری دارند که نمی‌توانند خوش باشند، این سخن باطلی است، یک‌زمانی در دوران رژیم طاغوت جشن هنری را برگزار کرده بودند که یکی از غرفه‌های نمایشگاه این جشن، عزاداری بود، اما درنهایت در جشن هنر به فحشا جایزه دادند.

میرباقری افزود: نباید خیلی زیاد به سخنان برخی از افراد در خصوص عزاداری امام حسین(ع) توجه کرد، چون آن‌ها درهرحال به عزاداری ایراد می‌گیرند، برخی کارناوال‌های شادی راه می‌اندازند و در این راه کشته هم می‌دهند، اما با این‌وجود به عزاداری امام حسین(ع) ایراد می‌گیرند، نباید به سخنان این‌گونه افراد اعتنا کرد.

وی در خصوص حرکت امام حسین(ع) تصریح کرد: ما در دوران حزن قرار داریم و نباید برای دوران فتوحات و عصر ظهور عجله کنیم، عاشورا مظهر تمام حقایق بود، ائمه معصومین(ع) برای شفاعت در مصیبت امام حسین(ع) گریه می‌کردند و حزن ائمه معصومین(ع) در روز عاشورا محور تمام کائنات است و موجب قرب آن‌ها به‌سوی خداوند می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: برخی این اشکال را گرفتند که باید به‌جای عزاداری در شهادت امام حسین(ع) به سراغ معارف ایشان رفت، این در حالی است که گریه و عزاداری در مصیبت امام حسین(ع) مانع از رسیدن ما به معارف ایشان نمی‌شود، بلکه حزن در شهادت امام حسین(ع) مقدمه برای رسیدن به معارف حضرت سیدالشهدا(ع) است، تثبیت معارف در مجالس عزاداری بنیانش از روضه امام حسین(ع) است.

میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا در موقعیت‌های مختلف در مصیبت امام حسین(ع) و یارانش گریه می‌کردند، ایشان پیوسته اهل بکاء بودند، امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا هر باری که آبی یا کودک خردسالی می‌دیدند، گریه می‌کردند و بکاء بر مصیبت امام حسین(ع) جزو سیره اهل‌بیت(ع) بود.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com