کد خبر ۳۸۶۷۱ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:

رهبر معظم انقلاب با سفر به قم مسیر حوزه را ترسیم کردند/ تحولات حوزه باید همپای تحولات زمان باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبری در سفر به قم مسیر حوزه را ترسیم کردند و رسالت‌ها و وظایفی که حوزه به عهده دارد و نواقصی که باید برای آن برنامه‌ریزی شود تا حوزه روزآمد و کارآمد باشد را بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به قم با بیان اینکه این شهر، مهد انقلاب، حوزه‌های علمیه و مرجعیت است، اظهار کرد: سفر رهبر معظم  انقلاب به قم پربرکت‌ترین سفر مسؤولان نظام برای حوزه‌های علمیه بود و راهگشاترین بیانات را ایشان در ابعاد مختلف مسائل فرهنگی بیان کردند.

وی خاطرنشان کرد: سفر رهبر معظم انقلاب به قم برای حوزه‌های علمیه و فرهنگ کشور بی‌نظیر بود، رهبری نیز مسیر حوزه را ترسیم کردند و رسالت‌ها و وظایفی که حوزه به عهده دارد و نواقصی که باید برای آن برنامه‌ریزی شود تا حوزه روزآمد و کارآمد باشد را بیان کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تحولات حوزه باید پا به پای تحولات زمان و رو به پیشرفت باشد، افزود: این تحولات باید پاسخگوی نیازهای کشور، جهان اسلام و بشریت باشد، بیانات رهبر معظم انقلاب به گونه‌ای بود که مشتمل بر سیاست‌های کلان فرهنگی، حوزه‌های علمیه، راهبردهای اساسی و راهکارهای عملی بود و برنامه استراتژیک جامع را رهبر انقلاب برای حوزه، فرهنگ دینی و متولیان بیان کردند.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان حوزه نیز این بیانات را غنیمت شمردند، به نظر من آنگونه که شایسته بیانات حکیمانه و کارشناسانه، دقیق و روزآمد ایشان است، نتوانستند در مقام عمل با شتاب حرکت کنند.

رجبی تصریح کرد: گام‌هایی برداشته شد، ولی انتظاری که از متولیان امر می‌رفت بیش از این بود، هنوز تا رسیدن به نقشه مطلوبی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند فاصله داریم.

وی با بیان اینکه حوزه بسیار متحول شده است، گفت: اگر کسی گذشته حوزه و وضعیت فعلی حوزه را در نظر داشته باشد شاید برای او اعجاب‌آمیز باشد و درک نکند، این همان حوزه‌ای است که در پیش از انقلاب در فضای محدود فعالیت می‌کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ وضعیت کنونی حوزه به معنای این نیست که حوزه کارآمد، پویا و فعال نیست، ولی با ایده و افق عظیمی که ایشان برای حوزه در نظر داشتند هنوز فاصله داریم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی که در ابعاد مختلف صورت گرفته و کارهای کارشناسانه‌تر و راهکارهای رسیدن به این نیازها متناسب با شرایط زمان و مکان بوده است، ادامه داد: به طور جدی می‌توانیم بیان کنیم که می‌شد بیش از این گام‌هایی برداشته شود و کامل‌تر و جامع‌تر به پیش برویم، ‌امیدواریم این بیانات حکیمانه از سوی مسؤولان کنونی حوزه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

رجبی خاطرنشان کرد: لازم است بیانات رهبر معظم انقلاب به برنامه‌های عملیاتی زمان‌دار، دارای فرایند مشخص و قابل ارزشیابی تبدیل شده و مشخص شود که چه اندازه می‌خواهیم از این نقشه راه را پیاده کنیم.

وی تأکید کرد: در پایان سال باید ارزیابی از عملکرد حوزه از سوی متولیان انجام شود که چه اندازه موفق بودند و مشکلات کار کجا بوده است و برای برنامه‌های سال بعد از آن استفاده شود.

قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به رسالت و وظیفه حوزه در دوران کنونی ادامه داد: بدون تردید به دلیل عظمت و رسالت حوزه و نیازهایی که نظام جامعه اسلامی و جهانی به دستاوردهای حوزه دارد، باید تلاش و کار جهادی مضاعف انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای کارآمد، توانمند و با روحیه جهادی در حوزه‌های علمیه فراوان هستند و این وظیفه مسؤولان است که نیروها را به کارگیرند و به آنها بها دهند و با برنامه دقیق و نقشه کامل این حرکت را پیش ببرند.

رجبی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همانطوری که نعمت بزرگی برای جامعه اسلامی و نظام ما هستند برای حوزه‌های علمیه نیز ذخیره الهی و نعمت بزرگی هستند، گفت: ارتقا و روزآمدی حوزه، در عین حفظ اصالت‌های حوزه نعمت بزرگی است، این نعمت بزرگ و رهنمودهای ایشان باید جدی گرفته شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com