کد خبر ۳۸۶۸۰ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳
به همت حوزه هنری استان قم صورت گرفت

نقل روایات حسن بصری در محفل اشارات

چهارمین محفل اشارات با حضور علاقمندان و هنرمندان رشته‌های مختلف هنری، با خوانش روایت‌هایی از زندگی حسن بصری از نخستین عرفای صدر اسلام برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، محمدحسین آقابابایی مدرس دوره اشارات که در حوزه هنری استان قم برگزار شد با ذکر نکاتی از زندگی حسن بصری که برگرفته از تذکره الاولیا بود، به تصویرپردازی‌های خلاقانه عطار از نحوه توبه و پشت‌کردن وی به دنیا اشاره کرد و گفت: این تصاویر می‌تواند دستمایه‌ نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان عرصه‌ فیلم کوتاه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پردازش و گسترش این قصه نشانگر ذهن پویا و قدرت داستان‌پردازی عطار در بیان جزئیات حوادث است.

آقابابایی ضمن خوانش داستان‌های این بخش، به آیات و روایاتی اشاره کرد که عطار در نوشته‌هایش از آنها اقتباس کرده‌ و گفت: این‌گونه اقتباس‌ها نشان دهنده‌ احاطه‌ی عطار به آیات قرآنی و روایات است. اشارت‌های ظریف عطار که گاه با نقل مستقیم آیات و در برخی از موارد با ذکر مفاهیم قرآنی و ترجمه شیوا و شاعرانه‌ خود او از آیات قرآن همراه است، نثر کتاب تذکره الاولیا را به نثر دلکش و جذاب تبدیل کرده‌است.

در ادامه این محفل داستان‌های عطار توسط حاضران از منظر درام، تحلیل شخصیت، تصویرپردازی، فرآیند تولید و توسعه درام، تحلیل و بررسی شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com