کد خبر ۳۸۱۲۵ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۲

«دوشنبه‌های کوهی» به بوته نقد سپرده شد

بیست‌ و چهارمین حلقه‌‌ ماه کانون ادبی کلمه، به نقد مجموعه‌ غزل «دوشنبه‌های کوهی» اثر سیده تکتم حسینی شاعر افغانستانی اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، بیست و چهارمین حلقه‌ ادبی ماه با حضور شاعران و  ادب‌دوستان افغان و ایرانی در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

ضیاء برهانی در نقد این اثر اظهار کرد: خاطرات، هستی انسان هستند. خاطرات جمعی، زندگی جمعی و خاطرات شخصی زندگی شخصی را می‌سازد و اگر ما انسان‌ها زنده‌ایم به خاطر خاطرات وجودی ماست.

وی ادامه داد: با شعر زندگی و لحظه‌های خاص و ناب‌مان را همگانی و همیشگی می‌کنیم. در مقوله‌ هنر در فرهنگ، خاطرات جمعی با طی کردن روند روحی روانی تبدیل به سنت و فرهنگ می‌شود.

این منتقد ادبی تلقی خود از شعر را همان تعریف سهراب سپهری دانست که شعر را زاییده‌ احساسات سوزنده و نماینده‌ عواطف دقیق و مولد هیجان شدید روحی دانسته‌ است.

برهانی متذکر شد: در  بیشتر آثار سیده تکتم حسینی می‌توان رد پای شعر کلاسیک را حس کرد و او برای رسیدن به بلوغ شعری به خواندن آثار بیدل و صائب باید توجه بیشتری داشته باشد.

محمدی شاری مدیر کانون کلمه نیز در این نشست نگاه عاشقانه، محجوب و رنج‌آلود را اصلی‌ترین درون‌مایه شعر سیده تکتم حسینی دانست و گفت: رنج مهاجرت، میهن‌دوستی، وحدت ملی اندیشه دینی و رنج تاریخی از دیگر درون‌مایه‌های شعر این شاعر افغان است.

این منتقد ادبی شعر را آمیزه‌ای از زبان، تخیل و عاطفه دانست و برخورد حسینی را با زبان طبیعی و صمیمی خواند و یادآور شد: شاعر در شعرهایش از واژه‌ها به خوبی استفاده کرده و در مواجهه با واژگان تقسیم‌بندی خاصی ندارد.

کتاب «دوشنبه‌های کوهی» نام مجموعه شعری سروده سیده تکتم حسینی است که در 76 صفحه و تیراژ 2500 نسخه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌ است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com