کد خبر ۳۸۷۲۹ انتشار : ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی خواستار شد

عدم مسامحه در انجام امر به‌ معروف و نهی از منکر

استاد حوزه علمیه قم گفت: نباید در خصوص انجام امر به‌ معروف و نهی از منکر مسامحه کرد، در زمینه این دو فریضه تذکر لسانی هم مؤثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در همایش اختتامیه طرح جهادی فرهنگی گیلان مطهر که در سالن کوثر اداره کل سازمان تبلیغات استان برگزار شد، با اشاره به‌ جایگاه امر به‌ معروف و نهی از منکر در روایات اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمود هرکسی که امر به‌ معروف و نهی از منکر کند، خلیفه و جانشین خداوند و پیامبر(ص) است.

وی ادامه داد: همچنین امام باقر(ع) فرمود که خداوند از مومن ضعیف خوشش نمی‌آید، مومن ضعیف از نظر امام باقر(ع) کسی است که امر به‌ معروف و نهی از منکر انجام نمی‌دهد، روایت‌ها در خصوص این دو فریضه الهی کمرشکن است، یک دانشمند آمریکایی به نام مایکل کوک 17 سال از عمر خود را صرف تحقیق درباره امر به‌ معروف و نهی از منکر در اسلام کرد و نتیجه تحقیقات خود در این خصوص را در دو جلد کتاب به نگارش درآورد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام صادق(ع) فرمود کسی که می‌خواهد امر به‌ معروف و نهی از منکر انجام دهد، باید سه ویژگی داشته باشد، اول اینکه خودش عامل به این دو فریضه باشد، انسان تا زمانی که خودش به حرفی که می‌زند، عمل نکند، حرفش تأثیر نخواهد داشت، ویژگی دوم این است که خودش عادل باشد.

رفیعی با اشاره به‌ ضرورت بینش درست در خصوص امر به‌ معروف و نهی از منکر اظهار کرد: باید در زمینهٔ این دو فریضه آگاهی بخشی به مردم داشته باشیم، با همین روش توانستیم که بحث بستن کمربند ایمنی در خودروها در کشور را نهادینه کنیم، همچنین برای امر به‌ معروف و نهی از منکر، باید زمینه‌های منکر را در جامعه از بین ببریم، به‌ عنوان‌ مثال نباید در کشورمان انگشتر طلای مردانه و مانتوهای نامناسب تولید شود.

وی ادامه داد: برای مبارزه با منکرات باید جایگزین‌های مناسب را ارائه بدهیم، در برخی از منازل کشور 2 هزار شبکه ماهواره‌ای در دسترس خانواده‌ها است، اگر به مردم می‌گوییم که این شبکه‌ها را نگاه نکنند، باید جایگزین‌های مناسب را برای آن‌ها ایجاد کنیم، چرا نباید به بخش خصوصی اجازه تأسیس شبکه در کشور بدهیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: باید خوبی‌ها را در جامعه زیاد کرد و این کار برای امر به‌ معروف و نهی از منکر ضروری است، امام حسین(ع) حر را با وجودی که فرمانده سپاه دشمن بود، تحویل گرفت، چون حر در برابر امام حسین(ع) ادب داشت، در مسئله امر به‌ معروف و نهی از منکر به‌ جای دخالت باید مراقبت داشته باشیم، مراقبت در این حوزه به معنی مدیریت است.

رفیعی با اشاره به‌ضرورت تغییر در شیوه‌های امر به‌ معروف و نهی از منکر اظهار کرد: این مسئله یک بحث ظریف است و هرکس باید در حوزه خود امر به‌ معروف و نهی از منکر انجام بدهد، همچنین باید در انجام این دو فریضه شیوه‌های خودمان را تغییر بدهیم، در صدر اسلام شراب به‌ صورت ناگهانی حرام نشد، بلکه این کار در چندین مرحله صورت گرفت.

وی ادامه داد: امر به‌ معروف و نهی از منکر نیاز به یک موضع قدرت دارد، رسول اکرم(ع) ابتدا مردم را انذار و سپس بشارت داد، انذار بسیار بیشتر از بشارت مؤثر است، یک‌بخشی از امر به‌ معروف و نهی از منکر دست دولت است، اما بخش دیگر آن بر عهده روحانیون است و نباید در خصوص انجام این دو فریضه مسامحه کرد، در زمینهٔ امر به‌ معروف و نهی از منکر تذکر لسانی هم مؤثر است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: رهبر معظم انقلاب در یک دیداری وقتی به مسئله حجاب رسیدند، فرمودند که حجاب واجب اسلامی است و معنی ندارد که در جمهوری اسلامی بی‌حجابی باشد، حجاب یک مسئله ضروری و واجب دین است.

رفیعی با اشاره به بحث ضرر جانی در امر به‌ معروف و نهی از منکر اظهار کرد: مرحوم فلسفی از خطبای معروف می‌گفت زمانی که منکر اجتماعی شد، دیگر بحث ضرر جانی مطرح نیست، یزید یک منکر اجتماعی بود، مردم ایران برای مسائل اقتصادی انقلاب نکردند، بلکه آن‌ها برای فرهنگ و ارزش‌ها انقلاب کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در مسئله نشر کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی فتوای قاطعی دادند و جلوی منکر ایستادند، باید در مقابل منکر ایستادگی کرد، در روایات آمده که اگر کسی در راه امر به‌ معروف و نهی از منکر شهید شود، با شهدای انبیاء محشور خواهد شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com