کد خبر ۳۹۳۰۴ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۳
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن مطرح کرد

دعوت امام حسن عسکری(ع) به جهاد در راه خدا و تقوای الهی

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند شما شیعیان را به تقوای الهی، جهاد و تلاش در راه خدا، راستگویی و راست‌کرداری و ادای امانت فرا می‌خوانم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام صادق یوسفی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد:‌ دوران امامت امام حسن عسکری(ع) یکی از دوران‌های بسیار سنگین و دشوار بر شیعیان بود، به طوری که این امام بزرگوار به دلیل مراقبت‌های شدید سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی را متحمل شدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ جاسوسی‌های بسیار گسترده‌ای از سوی حاکمان وقت و خلفای جور صورت می‌گرفت و فشارهای روحی و معنوی بر شیعیان آن حضرت وارد می‌شد، امام آن دوران سخت را گذراندند، فلسفه این دشواری‌ها بخش عمده مربوط به این امر می‌شد که می‌خواستند جانشین امام را شناسایی کنند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن اضافه کرد: حاکمان وقت می‌دانستند امام عصر و حجت خدا که عدل و داد را می‌گستراند، فرزند امام حسن عسکری(ع) است، از این نظر خلفا مراقبت داشتند و می‌خواستند امام را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه امام با وجود همه فشارها، سفارشات مهمی بر شیعیان عرضه داشتند، افزود: این امام بزرگوار شیعیان را متوجه چگونه زیستن در بین خودشان، مخالفان و برادران اهل سنت می‌کردند، این گفتار، توصیه‌ها و سفارش‌ها برای ما درس‌آموز است.

یوسفی‌مقدم خاطرنشان کرد:‌ امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند شما شیعیان را به تقوای الهی، جهاد و تلاش در راه خدا، راستگویی و راست‌کرداری و ادای امانت فرا می‌خوانم.

وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) انسان‌ها را به خوشرفتاری با همسایگان دعوت می‌کردند، سجده و عبادت طولانی از جمله مباحث مورد تأکید امام است، زیرا رسالت پیامبر اسلام(ص) این است که انسان‌ها به عبادت خداوند روی آورند و اهل امانتداری، راست‌گفتاری و تقوا باشند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن سفارشات امام حسن عسکری(ع) درباره توجه به اهل سنت را مورد توجه قرار داد و افزود: در این بخش از سخنان امام بیان شده شیعیان با برادران اهل تسنن به خوبی و ملایمت معاشرت کنند و در مجالس و محافل آنها رفت و آمد داشته باشند و از مریضان آنها عیادت کنند.

وی یادآور شد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند زینت بودن شیعه برای امام این است که اهل تقوا و پرهیزگاری باشد و این امر سربلندی و عزت را برای اهل بیت(ع) و زمینه چگونه زیستن در بین هم‌کیشان را فراهم می‌کند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد:‌ اگر بخواهیم سبک زندگی الهی و خدایی و مورد رضای پروردگار داشته باشیم باید اهل بیت(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهیم تا در دنیا و آخرت سرافراز باشیم.

وی با بیان اینکه روش مبارزاتی امام حسن عسکری(ع) مانند دیگر امامان بود، گفت: این امام بزرگوار سعی می‌کردند برای تبلیغ و ترویج مذهب اهل بیت(ع) مردم را با حقیقت دین آشنا کنند و به این منظور با ظلم و ستم مبارزه می‌کردند و سعی داشتند عبودیت و بندگی خدا را در بین مردم رواج دهند.

یوسفی‌مقدم خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) به جز امام حسین(ع) مبارزات رو در رو و مستقیم نداشتند، بلکه به ترویج مذهب، اندیشه‌های دینی، آزادگی و آزادی به طور غیرمستقیم می‌پرداختند و با ظلم و استبداد مبارزه می‌کردند، همه ائمه اطهار(ع) به نوعی روش مناسب در مبارزه با طاغوت داشتند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com