کد خبر ۳۹۴۸۷ انتشار : ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم :

بافت فرسوده قم مستعد حریق و خطرات ایمنی است/ واحدهای صنعتی باید مجهز به تجهیزات ایمنی باشند

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم گفت: بافت فرسوده، بازار و مجتمع‌های تجاری قدیمی مستعد حریق و خطر در شهر هستند که اقداماتی در این زمینه ساماندهی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،سیدامیر سامع امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با تاکید بر اینکه وظیفه آتش‌نشانی آموزش، پیشگیری و توانمندسازی نیروی انسانی و... است اظهار کرد: در حوزه آموزش و پیشگیری کارهای خوبی انجام شده و هنوز کارهایی را نیاز داریم.

وی با اشاره به الزامات ایمنی که در شهر قم رعایت می‌شود گفت: برای ساختمان‌های چهار طبقه به بالا و در 6 موضوع مباحث ایمنی را بررسی می‌کنیم و سازه‌های ساخته شده در شهر براساس سیستم‌های ایمنی، درب‌های ضدحریق و دسترسی خودروها بررسی صورت می‌گیرد و برای بقیه ساختمان‌ها اقدامی صورت نمی‌گیرد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با بیان اینکه در حوزه ضوابط فاصله ساختمان‌ها، معماری، آسانسورها، نورگیرها، پله‌های اضطراری و تاسیسات نظارت کافی وجود ندارد گفت: نظام مهندسی بخشی از این موضوعات را پوشش می‌دهد اما آتش‌نشانی به عنوان متولی ایمنی در شهر باید وارد موضوع شود.

وی بررسی پتانسیل‌های خطر در شهر قم را ضروری عنوان کرد و افزود: بافت فرسوده، بازار و مجتمع‌های تجاری قدیمی مستعد حریق و خطر در شهر هستند که اقداماتی در این زمینه ساماندهی شده است.

سامع گفت: واحدهای صنفی که بهره‌برداران متعدد و مختلفی دارد نیازمند استعلام‌های لازم از آتش‌نشانی هستند که باید این اقدام صورت گیرد.

وی با اشاره به دستور شهردار برای اعلام آمادگی برای کمک‌رسانی در حادثه بحران ساختمان پلاسکو خاطرنشان کرد: قرار شد 15 نفر نیرو به همراه سه خودرو با تجهیزات کامل وارد تهران برای پشتیبانی و عملیات شوند که از دیروز این کار صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با تاکید بر ضرورت عبرت گرفتن از این حادثه برای پیشگیری حوادث احتمالی خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر پیکر شهدا از زیر آوار پیدا شده و عملیات آواربرداری تکمیل شود.

وی بیان کرد: نامه‌ای را به مدیریت بحران ارسال کردیم که اگر واحدی صنعتی در استان شکل می‌گیرد امر آموزش ایمنی به سازمان آتش‌نشانی واگذار شود.

سامع با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی باید مجهز به تجهیزات ایمنی باشند خاطرنشان کرد: در حادثه اخیر اگر سازمان آتش‌نشانی وارد نمی‌شد قطعاً تمام شهرک دچار حریق می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه اصناف پرخطر باید از نظر موارد ایمنی به طور مستمر بازدید و نظارت شوند گفت: هرچقدر در این موارد با قوت و قدرت برخورد کنیم قطعاً هزینه‌های بعدی در این موضوع به حداقل خواهد رسید.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم لزوم اجرای قواعد و ضوابط ایمنی در شهر قم را یادآور شد و تصریح کرد: شهرداری و شورا در حوزه آئین‌نامه‌ها و ضوابط وارد شده و از حوادث احتمالی شهری جلوگیری کنند.

وی با اشاره به محل‌های تجمع شهر قم که دارای ریسک بالای خطرات ایمنی هستند بیان کرد: با توجه به ریسکی که بازار داشت نظارت و بازدیدهایی انجام شد و نامه‌ای به مدیر بحران استان ارسال شد تا در زمان حوادث پیش‌بینی‌های لازم صورت پذیرد.

سامع با تاکید بر اینکه باید برای بازار قم فکر عاجلی کرد گفت: نیازمند جلساتی هستیم که دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com