کد خبر ۳۹۶۳۶ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱
عضو شورای شهر قم:

دولت‌ها نگاه مطلوبی نسبت به شهر قم اتخاذ نکرده‌اند

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: آنچه را که بررسی‌هایم از نگاه دولت، در اختصاص بودجه سالیانه به مدیریت شهری شهر قم نشان می‌دهد، این است که متاسفانه نگاه مطلوبی نسبت به شهر قم اتخاذ نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،نعمت‌الله عواطف رستمی شنبه شب در دویست و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: امروز بیش از یکسال و نیم از فعالیت مدیریت جدید شهری شهر مقدس قم گذشته است؛ در این مدت شهرداری تسلط مطلوبی بر کلیت جغرافیای شهر و کمبودها و عقب ماندگی‌های متراکم شهر از منظر مدیریت شهری حاصل  کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً این تسلط با همکاری و همدلی نیروهای بومی شهرداری به همراه تیم مهمان به وجود آمده است تصریح کرد: مدیریت فعلی توانسته با ترسیم نقشه راه و هدفگذاری دوردست برای آینده ، تدوین سند چشم انداز و سرعت بخشیدن به پروژه‌های در جریان و به دستگیری برخی از پروژه‌ها از سوی سازمان توسعه عمران، توانمندی خویش را به منثه ظهور بگذارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این اطمینان حاصل شده که بار سنگین  دغدغه‌های عمده مربوط به وضع مدیریت شهری  کاهش  یابد.

وی با اشاره به نکاتی در خصوص بهبود وضعیت مدیریت شهری اذعان کرد: با وجود وضعیت نسبتاً مطلوب، اگر به این نکات توجه کافی و وافی نشود قطعاً بخش عمده‌ای از برنامه ریزی‌های  کلان  شهر و حتی نقشه راه ترسیم شده از نظر شهروندان کم اثر و حتی در دراز مدت بی آثر خواهد شد که بخشی از این مطالب مستقیماً به مسوولان دولتی مربوط می‌شود و بخشی نیز به مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری که امیدوارم با همدلی همه جانبه این نواقص سروسامان پذیرد.

عواطف رستمی با اشاره به نکاتی در خصوص حقوق شهروندی و مدیریت شهری بیان کرد: اگر بپذیریم شهر به مثابه موجود زنده‌ای است که دائماً نوعی ارتباط روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با ساکنان خود ایجاد می‌کند و به طور مستمر در روح و روان آنان اثر گذاشته و سطح زندگی و سبک زندگی شهروندان را متحول کرده و بستر شادابی را برای همگان مهیا می‌سازد  سخن گزافی نیست.

وی اضافه کرد: ولی این حقوق همواره دو سویه است یعنی حقوقی که شهرداری و مدیران شهری باید نسبت به شهروندان رعایت کنند و در مقابل، حقوقی که شهروندان پس از آگاهی نسبت به آن رعایت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر قم یکی از مهم‌ترین زیرساختهای شهری را رعایت حقوق شهروندی دانست و بیان کرد: با ورود به این حوزه و ترویج آن، فرهنگ شهروندی حاصل خواهد شد که به اعتقاد بنده در این زمینه مسیری بس بسیار طولانی در پیش است که ضرورت دارد تا دیر نشده نه تنها در شهرداری‌های مناطق، بلکه در محلات مختلف کلینیک‌های حقوق شهروندی، آموزش فرهنگ شهروندی با شعار اقدام و عمل دایر شود تا بتوانند خدمات حقوق شهروندی را در اختیار شهروندان قرار دهند. 

وی تصریح کرد: این انتظار زمانی میسر خواهد شد که همزمان با  تشکیل این کلینیک‌ها، یکسری از حقوق اجتماعی شهروندان در سطح کلی بیان شود و سپس به سطح آگاهی ارتقاء یابد.

عواطف رستمی گفت: به عنوان نمونه مناسب سازی مناظر و چشم اندازهای بصری، مطلوب سازی معابر و پیاده‌روها، حذف زوائد بصری در خیابانها، روان‌سازی آمد و شد در سواره روها، ارتقاء امنیت محل‌های عبور عابرین پیاده، تسهیل عبور و مرور از پل‌های عابرین پیاده، توسعه دید و ضریب امنیت  دور برگردان‌ها، طراحی دقیق خط کشی‌ها در تعین مسیر حرکت  خودروها، نصب دقیق و کافی  تابلوهای بالاسری، مناسب سازی المان‌های شهری با فضای روحی و روانی اقشار مختلف جامعه، کاهش آلودگی صوتی به سطح استاندارد در مکان‌های پر تردد، رعایت نظامات دولتی در تمام مسیرهای عبور مرور و ... همه و همه از موارد و مصادیق حقوق شهروندی است که با رعایت آن‌ها و ارتقاء سطوح آن‌ها، شهر نسبت به شهروندان خود، شهروند مدار گشته و متقابلاً شهروندان نیز با آگاهی از چنین حقوقی خود را در کنار مدیریت شهری حس می‌کنند و با هم کارکردی دوسویه  خواهند داشت و در چنین فضایی دیگر ما شاهد نافرمانی‌های مدیریت شهری در هیچ حوزه شهری نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی عملکرد مدیریت شهری از جمله ارائه گزارش مستمر از این فعالیت‌ها از طریق روابط عمومی شهرداری‌های مناطق مورد مطالبه شهروندان است، اذعان کرد: در سیستم شهرداری باید نسبت به گذشته شفاف‌تر و گویاتر عمل شود تا زمینه مشارکت مردم را بیشتر و بیشتر کند چرا که براساس قانون آفتاب تابان همه شهروندان حق دارند از جزئی‌ترین اطلاعات مدیریت شهری مطلع باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ارائه گزارش‌های مالی و صورتحساب‌های عملکردی و تفریغ بودجه که  پس از بررسی‌های دقیق از سوی حسابرسان رسمی اعلان عمومی می‌شود در همین راستا است اضافه کرد: چرا که وقتی شهروندان مبالغی را به عناوین مختلف برای  هزینه کرد شهر می‌پردازند باید از نحوه مصرف این وجوهات نیز مطلع شوند.

وی همچنین با اشاره به مضامین حقوق شهروندی و دولت اظهار کرد: آنچه را که بررسی‌هایم از نگاه دولت، در اختصاص بودجه سالیانه به مدیریت شهری شهر قم نشان می‌دهد، این است که متاسفانه نگاه مطلوبی نسبت به شهر قم اتخاذ نشده است و هر ساله زاویه این نگاه به خصوص در حوزه‌هایی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، بهداشت عمومی، حوزه زیست محیطی و توسعه زیر ساخت‌های شهری که دولت مسوولیت مستقیم نیز در این حوزه‌ها دارد تنگ‌تر شده است.

عواطف رستمی با تاکید بر اینکه شهر مقدس  قم کارکردی دو سویه برای دولتمردان داشته و دارد افزود: دولتمردان همواره آخرین  مهر تایید معنوی و سیاسی را برای  تصمیمات کلان خود از این شهر اخذ می‌کنند، پس اگر این گونه است، انتظار هم این است  که نگاه ویژه به این شهر داشته باشند و در پرداخت حق و حقوق شهر نه تنها کوتاهی نکنند بلکه سخاوتمندانه نیز عمل کنند.

وی همچنین ادامه داد: در جاهایی هم که شهرداری نمی‌تواند مستقیماً حق و حقوق شهر را دریافت کند مثل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض فروش سوخت و مواردی از این دست نماینده دولت و نمایندگان شهر باید آن‌ها را در لایحه بودجه دولت بررسی کرده و آن‌ها را اسکن کنند و دربودجه‌های استانی، ملی و حتی در ردیف بودجه‌های متفرقه که دولت تعیین می‌کند، بتوانند  کوزه‌های خالی تأمین منابع مالی شهر را از چشمه‌های نسبتاً خشک دولت  پر کنند  تا شهرداری هم به دلیل خالی بودن کیسه درآمدی خود  از یک طرف و انباشت بدهی‌های شهرداری از سوی دیگر بیش از این از  جیب مردم برداشت نکند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه اگر بعضا شهرداری متهم به شهر فروشی و یا فروش تراکم می‌شود به این دلیل است که درآمد پایدار شهرداری بخش کمی از کل درآمد آن را  به خود اختصاص می‌دهد گفت: در این مورد چاره‌ای جز این برای مدیریت شهر نمی‌ماند مگر اینکه دولت هم به  تعهدات خود در  بازپرداخت بدهی‌های خویش به شهر، عمل کند. 

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان دولت در شرایط فعلی شهرداری‌ در گرفتن حق و حقوق شهر از خرمن کم حاصل این روزهای دولت تلاش کنند تصریح کرد: از شهردار هم انتظار داریم شهر مقدس قم را که در ابتدای حضورشان یک روستا شهر نامیدند به سمت و سوی شهر مطلوب جهانی، شهر شاخص، شهر نمونه، شهر امن با جاذبه‌های جهانی در یک دوره زمانی معقول مدیریت کند و با جذب منابع مالی برون شهری به همراه لوازم، امکانات و تمهیدات لازم و متناسب با قد و قواره مطلوب این شهر مهیا سازد.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com