کد خبر ۴۰۰۱۵ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۴
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد

تشریح نگاه قرآن کریم به شیعه با استفاده از دانشنامه علوم قرآن

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دانشنامه علوم قرآن با نزدیک به هزار مدخل اصلی ساختارمند در قالب 40 جلد تهیه می‌شود و با ساختار معرفتی، منطقی و منسجم می‌تواند یک مکتب را ارائه دهد و نگاه قرآن به شیعه را تشریح کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد چهارشنبه شب در آیین رونمایی از جلد نخست دانشنامه علوم قرآن که در نمازخانه مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه قرآن را باید به زبان مردم برای آنها تفسیر کرد، اظهار کرد: تفسیر‌های نادرست در برخی از حوزه‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی را به دنبال داشته باشد.

وی از آیت‌الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از مراجع به روز تشیع نام برد و اضافه کرد: این شخصیت علمی  27 جلد تفسیر نمونه را نوشته‌ است که این تفسیر در گروه برترین تفسیر‌ها قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی موضع‌گیری در مورد مشکلات کنونی جامعه را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله مکارم شیرازی برشمرد و عنوان کرد: رویکرد قواعد فقهی عقلانی بوده به همین علت این قواعد در مجموعه‌های موفق به خوبی قابل مشاهده است.

وی مسئله محور بودن را از ویژگی‌های دانشنامه علوم قرآن خواند و ادامه داد: این دانشنامه با نزدیک به هزار مدخل اصلی ساختارمند در قالب 40 جلد تهیه می‌شود و با ساختار معرفتی، منطقی و منسجم می‌تواند یک مکتب را ارائه دهد و نگاه قرآن شیعه را تشریح کند.

رشاد با بیان اینکه دانشنامه علوم قرآن ناظر بر افکار زمانه و رویکردهای معارض است، تصریح کرد: دانشنامه‌ها نمی‌توانند نقد کننده یکدیگر نباشد به همین علت موضوع نقد در دانشنامه علوم قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برخی از منابع نادرست دینی در کشورهای خارجی که پایگاه صهیونیست است تهیه می‌شود چرا که رژیم صهیونیستی در این کشورها نفوذ کرده و برای تخریب آموزه‌های دینی تلاش می‌کند.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com