کد خبر ۴۹۷۱۳ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
آیت الله سبحانی:

ترجمه آثار امام راحل به عربی از مهمترین خدمات آیت الله معرفت است

قم- ایرنا - آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در پیام تصویری به «همایش ملی بررسی آراء تفسیری علامه محمد هادی معرفت(ره)» در قم، با تبیین خدمات این عالم فرزانه، ترجمه آثار حضرت امام خمینی(ره) به زبان عربی را از مهمترین خدمات علامه معرفت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، در پیام این مرجع تقلید آمده است: هنگامی که حضرت امام (ره) در نجف بود آثار و سخنرانی هایی داشت و مرحوم آیت الله معرفت یکی از اشخاص علاقه مند به ترجمه آثار عربی حضرت امام بود و با این اقدام خدمت بزرگی به انقلاب اسلامی انجام داد.
پیام ادامه یافته است: مرحوم علامه معرفت در عرصه های مختلف انقلاب همیشه حضور داشت و تا آنجا که می توانست سخنرانی نمود و در جلسه ها شرکت می کرد.
این مرجع تقلید در ادامه این پیام با اشاره به دیگر خدمات مرحوم علامه معرفت، انتشار علوم قرآنی در چند جلد را از جمله آن ها ذکر کرد و افزود: بیشتر علوم قرآنی در میان مفسران شیعی در خود تفسیر آنها آمده است، اما این که یک شخصیت شیعه علوم قرآنی را مستقل بنویسد بسیار کم است و مرحوم آیت الله معرفت این مساله را پیگیری و علوم قرآنی را به صورت مستقل در چند جلد چاپ و منتشر کرد و یک اثر خالد و جاودان را از خود به یادگار گذاشت.
وی اضافه کرد: این اثر یک نوع مستدل و مدرکی برای نویسندگان و محققان است و به این کتاب استناد و از آن بهره برداری می کنند.
وی با اشاره به خدمات تفسیری علامه معرفت افزود: خدمت ایشان درباره تفسیر نیز خدمت بزرگی است هر چند به پایان نرسیده و در دست انتشار است.
این مرجع تقلید گفت: مرحوم معرفت احادیثی که از طرف علمای شیعه و اهل سنت وارد شده است را به عنوان یک اثر ماندگار در یک جا جمع آوری کرده و خوشبختانه موفق به تالیفش نیز شد هر چند در چاپ آن کمی تاخیر رخ داده است.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، علامه معرفت را انسانی وارسته، مفسر، محدث و مجمع کمالات توصیف کرد و افزود: برگزاری این همایش کار بسیار خوبی است، البته ایشان باید بهتر شناخته شود.
آیت الله سبحانی همچنین با تقدیر از برگزار کنندگان همایش، برگزاری چنین همایش هایی را تقدیر از علم دانست و افزود: پیام این همایش این است، وقتی مردی در علوم دینی خدمت کرده و از دنیا رفته، هنوز هستند کسانی که می خواهند نام او را حفظ کنند و مقام های او را بیان کنند و این سبب می شود نسل حاضر نیز به تعلیم و تعلم علوم دینی روی آورند و علم بالا برود.

** مدیر اجرایی همایش بررسی آراء تفسیری علامه معرفت نیز در این همایش، افزود: آن عالم فرزانه برغم شوق فراوانی که نسبت به فقه داشت و نوآوری های فراوان در این حوزه، به سمت تفسیر و علوم قرآن گرایش پیدا کرد.
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور ادامه داد: آن مفسر بزرگ قرآن منابع اسلامی را با رویکرد شیعی در حوزه علوم قرآن در مراکز اسلامی تدریس و پژوهش قرآن، مورد بازبینی و باز نویسی قرار داد و با تحلیل دقیق تر تولید کرد.
وی ادامه داد: امروز نتایج این تولید را در همه موسسه های قرآنی، آموزشی و پژوهشی و سرفصل های دروس و پایان نامه ها می توانیم مشاهده می کنیم.
در این همایش که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم ترتیب یافت، از ترجمه فارسی کتاب 10 جلدی التمهید علامه معرفت رونمایی شد و مجموعه آثار آن مرحوم به صورت یک نرم افزار جامع در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
از مجموع 290 مقاله ارایه شده به این همایش 134 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از میان این تعداد 62 مقاله در پنج پنل تخصصی بررسی و از پنج مقاله برتر نیز تقدیر شد.
علامه محمد هادی معرفت از عالمان شیعه و محققان علوم قرآنی است که در سال 1309 هجری شمسی در کربلا متولد شد. تحصیلات حوزوی را در حوزه های کربلا، نجف و قم گذراند و سپس در کنار فقه و اصول، توان خود را در تفسیر و علوم قرآن متمرکز کرد.
کتاب‌هایی از وی در این عرصه به یادگار مانده که مجموعه 10جلدی التمهید، صیانة القرآن من التحریف و التفسیر و المفسرون از جمله آنهاست.
این مفسر قرآن کریم سرانجام در دی ماه 1385 به دیدار حق شتافت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com