کد خبر ۶۰۱۱۹ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۵
33 سال پیش در چنین روزی

انگلیس برود مسائل داخلی خود را حل کند

هاشمی با اشاره به درخواست اعراب برای وادار ساختن ایران به قبول صلح تحمیلی گفت: اینها خیال می کنند که انگلیس این روباه پیر از پا افتاده می تواند در کشور ما نفوذی داشته باشد. اگر انگلیس قدرتی داشت مسائل داخلی خود را حل می کرد.

رخدادهای 20 اردیبهشت 64

چکیده:

هاشمی: شرایط ما همان شرایط سابق است جنگ تنها با محاکمه صدام پایان می یابد.

 

آیت الله مشکینی: عدم تخصص حربه ای شده است که حزب الله را از صحنه بیرون کنند.

 

دستور تشکیل 6 شعبه دادگاه انقلاب در رابطه با اصل 49 قانون اساسی صادر شد.

 

عراق و ترکیه مشترکا روستاهای کردنشین شمال عراق را مورد حمله قرار می دهند.

 

هاشمی: انگلیس اگر قدرتی داشت مسائل داخلی خود را حل می کرد.

نماز جمعه این هفته تهران با حضور گسترده مردم به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف اقامه شد.

آقای هاشمی در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سفر یک هیئت هفت نفری عرب به انگلیس به منظور درخواست کمک از این کشور برای وادار ساختن ایران به قبول صلح تحمیلی گفت: اینها خیال می کنند که انگلیس این روباه پیر از پا افتاده می تواند در کشور ما نفوذی داشته باشد. اگر انگلیس قدرتی داشت مسائل داخلی خود را حل می کرد.

نماینده امام در شورای عالی دفاع افزود: آمریکا، شوروی و دیگر کشورها نیز نخواهند توانست تاثیری بر این مساله بگذارند. مگر این ها تا حالا کمکی به ما می کردند که حالا نکنند آنها ادامه جنگ را می خواهند و اگر ایران پیروز نشود با این جنگ تا قیامت موافق هستند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به کشورهای منطقه گفت: یا باید مثل سوریه و لیبی مردانه بگوید عراق متجاوز و مسئول این جنایات است و دادگاهی برای محاکمه متجاوز تشکیل دهید و حکم صادر کنید تا جنگ تمام شود یا مثل بعضی دیگر از کشورها هیچ نگوید و به عراق کمک نکنید که در این صورت باز هم جنگ تمام خواهد شد.

آقای هاشمی تاکید کرد: شرایط ما فرقی نکرده است به نظر ما اسقاط صدام و محاکمه صدام یکی است زیرا هر دادگاهی که صدام را مسئول آغاز جنگ بداند وی محکوم است.(1)

 

هشدار آیت الله مشکینی نسبت به کنار زدن حزب اللهی ها

نماز وحدت آفرین و دشمن شکن عبادی سیاسی جمعه این هفته قم به امامت آیت الله مشکینی در دبیرستان امام صادق این شهر اقامه شد.

امام جمعه قم در خطبه های این هفته نماز جمعه این شهر خطاب به مسئولین اظهار داشت: شکایات و نامه های زیادی از سوی برادران و خواهران حزب اللهی به دست ما رسیده است که حاکی از آن است که جمعی درست شده است که  حزب اللهیان را به جرم عدم تخصص کنار می گذارند.

آیت الله مشکینی افزود: این عدم تخصص حربه ای شده است که هر کس با اینها مخالف است با انگ عدم تخصص بیرون می کنند من از متصدیان امور از دیوان عدالت اداری و دستگاه قضایی می خواهم که نگذارند بچه های حزب الهی را کنار بزنند ما منکر تخصص نیستیم اما تخصص بی تقوا به درد ما نمی خورد. ما تخصص منهای تقوا را نمی پذیریم.

آیت الله مشکینی در ادامه افزود: به مستضعفین ما آنطور که باید و شاید خوب رسیدگی نشده است البته قبول داریم جهاد سازندگی و دیگر نهادها کارهای زیادی کرده اند ولی می خواهیم که بیشتر توجه شود عده زیادی هنوز صد متر جا پیدا نکرده اند که آلونکی درست نمایند.(2)

 

دستور 6 شعبه در مورد اجرای اصل 49 قانون اساسی

حجت الاسلام مقتدائی عضو و سخنگوی شورای عالی قضائی در یک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تصمیمات هفته گذشته شورای عالی قضائی را تشریح کرد.

وی در خصوص تشکیل دادگاه های انقلاب گفت: با توجه به اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی از سوی شورا مقرر شد فعلا سه شعبه در تهران و یک شعبه در قم و  یک شعبه در مشهد و یک شعبه در شیراز تشکیل شود و در این زمینه دستورات لازم جهت تشکیل محاکم ابلاغ قضات شرع و مشاورین به معاونت شورا داده شده است.

وی همچنین درباره اعزام افراد معتاد به جزیره نیز گفت: از سوی شورایعالی قضائی مقرر شد علاوه بر افراد معتاد سابقه دار که به جزیره اعزام می شوند افراد شرور و قاچاقچیان حرفه ای سابقه دار که محکوم به زندان می شوند از بین آنها به جزیره اعزام شوند تا شاید اعزام آنها به جزیره در جلوگیری از جرائم موثر باشد. اصل 49 قانون اساسی بدین شرح است: «دولت‏ موظف‏ است‏ ثروتهای‏ ناشی‏ از ربا، غصب‏، رشوه‏، اختلاس‏، سرقت‏، قمار، سوء استفاده‏ از موقوفات‏، سوء استفاده‏ از مقاطعه‏ کاری ها و معاملات‏ دولتی‏، فروش‏ زمین های‏ اموات‏ و مباحات‏ اصلی‏، دایر کردن‏ اماکن‏ فساد و سایر موارد غیرمشروع‏ را گرفته‏ و به صاحب‏ حق‏ رد کند و در صورت‏ معلوم‏ نبودن‏ او به‏ بیت ‏‌المال‏ بدهد این‏ حکم‏ باید با رسیدگی‏ و تحقیق‏ و ثبوت‏ شرعی‏ بوسیله‏ دولت‏ اجرا شود.»(3)

 

همکاری ترکیه و عراق برای حمله به مناطق کردنشین

جبهه دموکراتیک عراق که از چند حزب مخالف رژیم بغداد تشکیل شده است اعلام کرد در آینده نزدیک نیروهای عراقی و ترک به یک حمله مشترک به روستاهایی که رزمندگان کرد در شمال عراق پنهان شده اند دست خواهند زد.

در  اعلامیه جبهه ملی دموکراتیک عراق که در دمشق منتشر شده از کلیه سازمان های بین الملل درخواست شده است که برای جلوگیری از یک حمله وحشیانه به روستاهای کردنشین و جلوگیری از مداخله بیگانگان در امور داخلی ملت عراق مداخله کنند.(4)

منابع:

1. کیهان، 21 اردیبهشت 64، ص 3
2. جمهوری اسلامی، 21 اردیبهشت 64، ص 4
3. کیهان، 21 اردیبهشت 64، ص 3
4. اطلاعات، 21 اردیبهشت 64، ص 2

انتهای متن/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com