کد خبر ۲۵۰۳۱ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
پس از مطرح شدن نام سقائیان نژاد؛

گزینه احتمالی شهرداری قم و تفاوت‌های دو شهر تاریخی ایران

در حالی از سقائیان نژاد شهردار اصفهان، به‌عنوان گزینه اصلی شورای اسلامی شهر قم برای شهرداری قم نام برده می‌شود که در این میان کار کردن در این دو شهر مسافر پذیر تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد.

به گزارش قم نا به نقل از قم فردا ، 17 اسفندماه 93 در حالی شورای اسلامی شهر قم با 13 رأی موافق، استعفای محمد دلبری از شهرداری قم را پذیرفت که گزینه احتمالی جانشینی وی با همین میزان رأی البته در 4 مهر ماه 92 برای سومین بار به‌عنوان شهردار اصفهان انتخاب شد.

این روزها در حالی از مرتضی سقائیان نژاد اصفهانی به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه شهرداری قم یاد می‌شود که وی از معدود افرادی است که توانسته در یکی از کلانشهرهای کشور دوره با ثبات و 12 ساله ای را به‌عنوان شهردار سپری کند.

سقائیان نژاد که از سال 82 به‌عنوان شهردار اصفهان مشغول به خدمت است، توانسته در دوره مدیریت خود اقدامات خوبی از قبیل احیای میدان امام علی (ع), بزرگراه دو طبقه امام خمینی (اولین بزرگراه دو طبقه کشور), سالن‌های اجلاس سران کشورهای غیر متعهد, اتوبان‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح و غیره در کنار فعالیت‌های فرهنگی از قبیل انتخاب اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام, برگزاری سالانه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان, عقد قراردادهای خواهر خواندگی, احداث فرهنگسراها و سالن‌های متعدد ورزشی و.. را انجام دهد.

هرچند انتخاب مجدد وی در سال 92 با حاشیه‌های همراه بود و برخی از رأی‌های مشروط اعضای شورای شهر به وی خبر داده بودند که رأی پایین 13 اعضای شورا هم می‌تواند تا حدودی این فرضیه را محتمل سازد اما با این وجود نمی‌توان از اقدامات و عملکرد موفق وی هم به سادگی گذشت.

در این میان فارغ از این موضوع که به چه شکلی، وی به‌یک‌باره در بین 17 کاندیدای شهرداری قم قرارگرفته است، موضوع مهم‌تر تفاوت فرهنگی و اجتماعی دو شهر مهم کشور است که می‌تواند تأثیر بسیاری بر عملکرد افراد و مدیران داشته باشد، موضوعی که برخی از اعضای شورای شهر قم هم بر روی آن تأکیددارند.

حجت‌الاسلام آتش زر عضور شورای اسلامی شهر قم دراین‌باره و همچنین در پاسخ به انتقاد علی لاریجانی از مدیران استان می‌گوید: در رابطه با این انتقاد باید بگویم که جو شهر قم مقداری با شهرهای دیگر فرق دارد و رئیس مجلس نیز به این موضوع کاملاً واقف هستند ازاین‌رو در قم بی‌گدار به آب زدن جواب نمی‌دهد، بالاخره قم یک ملاحظاتی دارد که شهرهای دیگر ندارند.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان پروژه بلوار پیامبر اعظم را نام برد، که نوع سرمایه‌گذاری در آن بسیار مهم و حساس است، درحالی‌که نمایندگان قم خواستار توجه به پروژه‌های تجاری در این بلوار هستند، اما اعضای شورای شهر و شهردار سابق در این خصوص نظرات دیگری دارند.

محمد دلبری شهردار سابق دراین‌باره می‌گوید: نگاه شهرداری به پروژه بلوار پیامبر اعظم، فرهنگی و اقتصادی است، موضوعی که در این بلوار مهم است مطالبات مردم، مراجع و شخصیت‌های مذهبی است که انتظار دارند مراکز علمی و فرهنگی در این پروژه موردتوجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام آتش زر هم دراین‌باره می‌گوید: هر سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری دارد نگاه کاملاً اقتصادی به موضوع دارد درصورتی‌که شهرداری می‌خواهد با توجه به شرایط این بلوار و جو خاص قم به مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای نشان دهد، به همین دلیل دست شهرداری تا حدودی بسته است.

دراین‌بین هرچند که سقائیان نژاد در دیدار با چند تن از اعضای شورای شهر قم، پیشنهاد شهرداری شهر قم را رد کرده است، اما به نظر می‌آید با توجه به مدیریت 12 ساله وی در شهرداری اصفهان و رأی پایین اعضای شورای شهر در دوره اخیر به وی، خروج وی از ساختمان شهرداری اصفهان چندان هم سخت نباشد، موضوعی که بیاتی رییس شورای اسلامی شهر قم هم بر آن تأکید دارد.

البته در میان امیدواریم، در صورت انتخاب سقائیان نژاد به‌عنوان شهردار قم وی از همان ابتدا به‌صورت جدی به شناخت خوبی از استان و مدیران شهرداری دست یابد، تا بعدها صحبت از عدم شناخت مدیران و ... به میان نیاورد!

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com