کد خبر ۲۵۳۳۱ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
چله‌نشینی پل پردیسان در گرد و غبار بی‌مسئولیتی؛

پل ورودی پردیسان همچنان بلاتکلیف است

پل ورودی شهرک پردیسان قم بیش از 8 سال است که بلاتکلیف مانده و مردم این شهرک برای ورود به آن مجبور هستند بیشترین خطرات را به جان خریده تا وارد این شهرک شوند.

به گزارش قم نا به نقل از فارس ، در ابتدای احداث شهرک پردیسان شاید کسی باورش نمی‌شد این شهرک امروزه به یکی از مراکز استقرار جمعیت تبدیل شود، شهرکی با خانه‌های اغلب آپارتمانی و خیابان‌های باریک با حجم گسترده‌ای از مردم.

یکی از مشکلات اصلی این شهرک مسیرهای ورودی به آن است و این شهرک که قرار است در آینده نزدیک جمعیت ساکن در آن به 300 هزار نفر برسد تنها یک مسیر ورودی جدی دارد و دیگر مسیرهای تعبیه شده برای آن هنوز نصفه و نیمه هستند.

شهرک پردیسان در حال حاضر دارای یک مسیر ورودی از بلوار غدیر است که این خود نوعی مشکل به شمار می‌رود اما همین تک مسیر هم دارای مشکلاتی است که از ترافیک در مسیر و باریک بودن بلوار گذشته، ورود به شهرک پردیسان از طریق این بلوار خود مشکلی دو چندان است.

خودروهایی که می‌خواهند وارد پردیسان شوند به ناچار مجبور هستند از مقابل خودروهایی که از سمت اصفهان وارد قم می‌شوند عبور کرده که این امر بسیار خطر آفرین بوده و بارها و بارها تصادف‌های متعددی را در این مسیر شاهد بوده‌ایم.

مسئولان امر در 8 سال پیش طرحی را آماده کردند مبنی بر اینکه پلی بر روی بلوار غدیر احداث شود تا خودروها از روی آن عبور کرده و وارد پردیسان شوند و دیگر مجبور نباشند از مقابل خودروهای جاده اصفهان عبور کرده و وارد شهرک شوند.

این پل در ابتدا با استقبال گسترده مواجه شد و اعتباری نیز به آن تخصیص داده شد و پیمانکار وقت نیز با احداث دو ستون در دوطرف جاده فعالیت خود را آغاز کرد.

در آن زمان مسئولان امر صحبت از اتمام این پل ظرف مدت شش ماه می‌کردند اما پس از گذشت 6 سال که نه، حتی 8 سال هم پروژه به اتمام نرسیده و همان دو ستون در اطراف بلوار تنها دیده می‌شود.

متولی این کار شهرداری قم و اداره کل راه و شهرسازی استان قم است که در این زمینه تلاش‌هایی انجام داده‌اند هرچند که این تلاش‌ها به ثمر ننشسته و راه به جایی نبرده است.

*تزریق 2 میلیارد تومان اعتبار به پروژه پل پردیسان

محسن بهشتی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در این خصوص می‌گوید: این پل دارای مشکلات بسیاری است، نخست اینکه بخشی از اجرای پل در گرو تملک زمین توسط شهرداری بود که این موضوع در حال پیگیری است.

وی گفت: از سوی دیگر پیمانکار پروژه بود که چون کار را به خوبی انجام نداد، خلع ید شده و پیمانکار جدید را انتخاب کردیم که کارها به مرور در حال انجام است.

بهشتی تصریح کرد: طراحی و اجرای پل با ما بود اما بخش تملک زمین با شهرداری است که در این زمینه طراحی‌ها انجام شده و امیدواریم که پیمانکار جدید در کار خود بتواند با موفقیت مسائل را دنبال کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تصریح کرد: برای تسریع در کار، 2 میلیارد تومان اعتبار نیز برای احداث این پل در نظر گرفته شده که تخصیص داده شد و این اعتبار می‌تواند برای پیمانکار جدید اثر بخش باشد.

 
*تملک‌ها انجام شده، پیمانکار کوتاهی کرد

سید عبدالله سلیمانی شهردار منطقه 8 قم در خصوص موضوع تملک‌های اطراف پل پردیسان به خبرنگار فارس می‌گوید: برای احداث پل نیاز به تملک‌هایی بود که انجام شد و اراضی آزاد و در اختیار مسکن و شهرسازی قرار داده شده است.

وی گفت: البته بخشی از تملک‌ها هنوز انجام نشده که در حال رایزنی با مالک هستیم، اما آن بخشی که نیازمند اجرای پل است، انجام شده و پیمانکار در کار خود کوتاهی کرده است.

شهردار منطقه هشت تصریح کرد: برای اجرای طرح اولیه این پل 2.3 هکتار زمین خریداری و آزاد شده و پیمانکار می‌توانسته در این مدت شبدری‌های پل را اجرایی و مسیر ورودی را آماده کند.

وی در خصوص مابقی تملک‌ها گفت: این بخش که هنوز تملک نشده ویژه فضای سبز است که اگر تملک بشود یا نشود، کاری به اجرا و احداث پل نداشته و پیمانکار می‌تواند پروژه را اجرایی کند.

سلیمانی افزود: البته ما در این خصوص نیز جلساتی را با مالک برای تملک برگزار کردیم ولی چون خواسته‌هایی دارد که باید در کمیسیون ماده 5 مطرح شود منتظر نظر کمیسیون هستیم.

شهردار منطقه هشت گفت: اگر کمسیون نظر مالک را قبول نکند، ماده 9 زمین را نیز اخذ کرده‌ایم که بر اساس این ماده می‌توانیم زمین را تملک و طبق نظر کارشناس هزینه آن را به دادگستری پرداخت کرده تا مالک از آن طریق کار خود را دنبال کند.

وی افزود: البته ما هیچ موقع به فکر ماده 9 نبوده و نخواهیم بود، اما در پروژه‌هایی که مالک در آن همکاری نکند قطعا از این قانون استفاده کرده تا مشکلات برطرف شود.

سلیمانی اظهار کرد: باید این نکته را بار دیگر تاکید کنم که تملک‌های اولیه برای اجرای پروژه انجام شده و پیمانکار می‌توانسته در طی این مدت از این تملک‌ها استفاده کرده و پروژه‌ را اجرایی می‌کرد که متاسفانه در این خصوص کوتاهی شده است.



*ایجاد مسیر جدید پردیسان به بیمارستان امام رضا(ع)

بهشتی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم می‌گوید: قبول داریم که پیمانکار ضعف داشته و به همین خاطر او را خلع ید کرده‌ایم تا بتوانیم با انتخاب یک پیمانکار قوی کار را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا 8 سال از اجرای پروژه گذشته و تازه به فکر جابه‌جایی پیمانکار افتاده‌اید گفت: اینکه چرا در گذشته کسی پیمانکار را تغییر نداده باید مسئولان آن زمان پاسخ دهند، اما در طی این مدت به دلیل عدم تخصیص اعتبار نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم اما به محض تخصیص اعتبار لازم سریعا پیمانکار قبلی را خلع ید کردیم.

بهشتی در خصوص طراحی این پروژه گفت: این پروژه به صورت رمپ و لوپ اجرایی می‌شود و شبدری کامل خواهد داشت و می‌کوشیم تا به بهترین نحو ممکن این پل را طراحی و تحویل مردم دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای این پل، اتصال آن به جاده اراک است که از این طریق مسیر جدید بیمارستان امام رضا(ع) نیز احداث خواهد شد.



*تاکید استاندار قم بر اتمام هر چه سریعتر پل پردیسان

حجت‌الاسلام صالحی‌منش استاندار قم نیز در خصوص پل پردیسان گفت: احداث این پل بسیار ضروری و مهم است و به مسئولان امر نیز تاکید کرده‌ام که باید هر چه سریعتر آن را به اتمام برسانید.

وی افزود: اینکه نزدیک به 8 سال است که این پروژه بلاتکلیف مانده جای تعجب دارد و تاکید کرده‌ام که مسئولان کار را پیگیری کرده و سریعتر آن را اجرایی کنند.

استاندار قم بیان کرد: همچنین مسیر دسترسی به جاده اراک و بیمارستان امام رضا(ع) نیز در این پروژه در دستور کار قرار دارد که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد اتمام آن باشیم.

نکته قابل تامل اینکه گفتن این تاکید‌ها و پیگیری‌ها هر چند خوب است، اما باید توجه داشت که مسئولان قبلی نیز بسیار از این تاکیدها می‌کردند که متاسفانه با وجود همه این تاکیدها 8 سال پروژه زمین مانده است، امید است که این بار تاکیدها اثر بخش بوده و شاهد اجرایی شدن هر چه سریع‌تر پروژه باشیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰

لطفا بفرمایید چه موقع پروژه ناتمام بلوار امام علی پردیسان تمام می شود. من بارها پیگیری کردم نه شهرداری ونه مسکن وسهرسازی هیچکدام پاسخگو نبودند.

پاسخ