کد خبر ۲۵۵۱۸ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

زیارت جامعه کبیره میراث امام هادی(ع) است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: زیارت جامعه کبیره میراث امام هادی(ع) است، جایگاه، مرتبه، منزلت و ویژگی‌های اهل بیت(ع) از جمله مواردی است که در زیارت جامعه ذکر شده است.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: شرایط زندگی امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) شرایط بسیار ویژه‌ای بوده، به دلیل آنکه این بزرگواران در منطقه‌ای که محل اردوها و تجمع‌های نظامی دولت بنی عباس بوده، اسکان داده شده بودند، به این دو امام بزرگوار عسکریین گفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این دو امام بزرگوار در بین نیروهای نظامی در مراقبت شدید بودند و با این شرایط و محدودیت‌های گسترده‌ای که بر این دو امام تحمیل شده بود، به تبیین و بازخوانی مجدد مبانی اسلام اصیل و مکتب اهل بیت(ع) پرداختند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره میراث ارزشمند امام هادی(ع) است، گفت: جایگاه، مرتبه، منزلت و ویژگی‌های اهل بیت(ع) از جمله مواردی است که در زیارت جامعه ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ این امام بزرگوار در زمینه مسائل مختلف مانند جبر، فرقه‌ها و مدعیان مختلف مبارزات و فعالیت‌های مختلفی را انجام دادند و با وجود همه محدودیت‌ها وظیفه و رسالت امامت خود را انجام دادند.

کلباسی عنوان کرد: سیستم وکالت از زمان حضرت توسعه پیدا کرد و وکلایی حضرت داشتند که این وکلا در شهرهای مختلف و با روش‌های مختلف با حضرت مکاتبه داشتند و تماس برقرار می‌کردند و مشکلات و مسائل را در میان می‌گذاشتند.

وی ادامه داد: این سیستم وکالت ادامه پیدا کرد تا زمان وکالت نواب خاص امام عصر(عج) که امتداد همین جریان بود، آنچه از زندگی امام هادی(ع) درس می‌گیریم این است که باید در راه حق حرکت کنیم و به اندازه فرصت و زمان باید حقیقت را تبیین کرد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به تبیین جایگاه و حقانیت مکتب اهل بیت(ع) گفت: از دوران مامون نهضت ترجمه شروع شد و مادی‌گرایان، مبانی، ادیان و فرقه‌های مختلف در حقیقت افکار خود را طوری عرضه کردند که نمونه‌هایی از آن را در زمان امام هادی(ع) مشاهده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران پیشوای دهم شیعیان تلاش فکری مخالفان مکتب اهل بیت(ع) به شکل تهاجمی بوده و محبوبیت بر زندگی امام علت این تهاجم است که هنوز نیز آثار آن باقی است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com