کد خبر ۲۵۸۸۵ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵
عضو شورای اسلامی شهر قم:

پهنه‌های ویلایی طرح تفصیلی شهر قم حفظ شود

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: پهنه‌های ویلایی طرح تفصیلی که بهترین نماد معماری اسلامی هستند باید حفظ شوند.

به گزارش قم نا ، مصطفی سعادت طلب صبح یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت پهنه‌های ویلایی در شهرسازی ابراز داشت: تا امروز صیانت از این پهنه‌ها در طرح تفضیلی فقط به دوش من بوده و امروز می‌خواهم این بار را به دوش ۲۱ نفر بگذارم.

وی با اشاره به مفهوم معماری اسلامی ادامه داد: معماری اسلامی فقط نما و منظر نیست بلکه یک مفهوم است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به معماری قدیم قم گفت: در گذشته آپارتمان‌سازی در قم وجود نداشت و معماری شهر قم سرشار از معنا بود و حتی در دوره‌هایی معماری در قم را در اوج می‌دیدیم.

وی با اشاره به اینکه امروز احترام به شهروند در معماری دیده نمی‌شود، افزود: در گذشته این موضوع مهم شمرده می‌شد.

سعادت‌طلب با اشاره به اینکه محوری‌ترین کلمه پهنه ویلایی، حیاط است ابراز داشت: استفاده از حیاط یعنی تحکیم خانواده، زندگی اجتماعی و احترام به زندگی خانوادگی.

وی ادامه داد: در حال حاضر ساختمان‌سازی محل درآمد برای عده‌ای شده در حالی که معماری برای کیفیت بخشی به زندگی است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه نقش خورشید در معماری گذشته ما پررنگ دیده شده بود، اظهار داشت: هنر آجرکاری در ساختمان‌سازی قم نقش مهمی داشته و معماران ما در این زمینه در اوج بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهر قم در گذشته خط آسمان داشت، گفت: خط آسمان این نیست که یک خط‌کش بگذاریم روی ساختمان‌ها اما در گذشته خط آسمان نشانه احترام به کارکردهای ساختمان‌ها بود. یعنی در پهنه یک شهر یک مسجد به خاطر بلندتر بودن به وضوح دیده می‌شد.

سعادت طلب با اشاره به نقش طرح تفصیلی در سامان دادن به منظر شهر ابراز داشت: از زمانی که نیاز به مسکن موجب رفتن به سوی آپارتمان سازی شد، نیاز به پایندی به طرح تفصیلی بیشتر حس می‌شد.

وی با اشاره به جایگزینی پهنه ویلایی در طرح تفصیلی شهر قم پس از روی کار آمدن شورای چهارم گفت: پیش از این برای شهر هیچ پهنه ویلایی دیده نشده بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به تملک یک خانه سه میلیارد تومانی در یک پهنه ویلایی برای حفظ تراکم پایین در آن افزود: شورا باید در ادامه مسیر هم از این روند حمایت کند تا پهنه ویلایی که در گذشته اصل معماری شهر قم را تشکیل می‌داده حداقل در بخشی از شهر شکل بگیرد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com