کد خبر ۲۶۴۸۲ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی صورت گرفت

بهره‌برداری از پروژه‌های نوین آبیاری در قم

دو پروژه نوین آبیاری در مزارع و باغات قم با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی به بهره برداری رسید.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، سیستم آبیاری «سنتر پیوت» در باغات شرکت کشت و صنعت جماران واقع در جاده تهران و اجرای آبیاری قطره‌ای سردسیری در موسسه فردوس وسف، طرح‌هایی بود که با حضور محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش استاندار قم، طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، معاونین و بهره‌برداران به بهره‌برداری رسید.

سیستم آبیاری «سنتر پیوت» در سطح 36 هکتار در باغات پسته شرکت کشت و صنعت جماران واقع در جاده تهران و سیستم آبیاری قطره‌ای باغات سردسیری در سطح 100 هکتار در موسسه فردوس وسف اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در حاشیه این مراسم با اشاره به مزایای استفاده از سیستم آبیاری «سنتر پیوت» گفت: افزایش راندمان آبیاری تا بیش از 80 درصد یکی از مزایای این نوع آبیاری بوده و با استفاده از سنترپیوت در مصرف آب صرفه جویی شده و این صرفه جویی گاهی به یک سوم می‌رسد.

محمدرضا طلایی اظهار کرد: با افزایش راندمان آبیاری و افزایش تولید در واحد  سطح، درآمد کشاورز بالا خواهد رفت.

وی یکنواختی آبیاری را یکی دیگر از مزایای این سیستم دانست و بیان کرد: سنترپیوت آب را به طور یکسان در تمام نقاط مزرعه پخش می‌کند در نتیجه محصول در تمام نقاط مزرعه به طور یکنواخت رشد کرده و عملکرد آن در هر هکتار افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های کارگری از دیگر مزایای سیستم آبیاری‌های نوین است اضافه کرد: نیاز کارگری خیلی پایین است به طوریکه حتی یک نفر می‌تواند چند دستگاه را همزمان مدیریت کند و از سوی دیگر استفاده از سنترپیوت به اندازه‌ای راحت و آسان است که هر شخصی می‌تواند پس از فراگرفتن آموزش‌های لازم، به راحتی دستگاه را راه‌اندازی کند.

طلایی ادامه داد: توسعه باغات در قالب استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار جهاد کشاورزی قم قرار دارد و در همین راستا سیستم‌های نوین آبیاری را در باغات قم اجرا می‌کنیم.

وی گفت: برای بیشتر باغات پسته و درخت‌های پاکوتاه امکان اجرای این طرح وجود دارد اما باغ‌ها باید برای همین سیستم طراحی و اجرا شوند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com