کد خبر ۲۷۵۵۸ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

اجرای طرح آبیاری نوین در سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه طی سال گذشته در استان قم حدود ۷۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین اجرا شده است، گفت: در سال جاری نیز اجرای ۳ هزار هکتار آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.

 به گزارش قم نا به نقل از جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضا طلایی در دیدار بهره‌برداران و کشاورزان بخش جعفرآباد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد اشتغال این بخش در حوزه کشاورزی است، اظهار داشت: اگر رتبه‌ای در سطح کشور و افتخاری در سازمان جهاد کشاورزی داریم ناشی از زحمات بهره‌برداران و کشاورزان است که عمده آن مربوط به بخش جعفرآباد است.

وی ضمن تأکید بر وضعیت بحرانی آب در استان قم افزود: بهره‌برداری بهینه از آب یک امانت و یک دینی است که بر گردن بهره‌برداران بخش کشاورزی است چرا که هیچ‌کس بهتر از شما قدر آب را نمی‌داند.

طلایی بیان داشت: اگر امروز می‌گوییم بخش جعفرآباد بهترین تولیدات بخش کشاورزی و دامی را دارد به برکت وجود آب باکیفیت در این بخش است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشاورزی پایدار داشته باشیم و بقاء خود را در بخش کشاورزی پایدار می‌دانیم باید منابع آبی خود را حفظ کنیم.

باید به سمت مصرف بهینه آب حرکت کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در سفره‌های آب زیرزمینی قم سالانه درگذشته ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد می‌شده که این میزان امروز به صفر رسیده است، باید آن‌قدری از این منابع برداشت کنیم که این سفره ظرفیت دارد.

وی اضافه کرد: بالاخره چند سال است که در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و زمین آباد شده است، دیگر نمی‌توانیم این زمین‌ها را رها کنیم و برویم، لذا باید به سمت مصرف بهینه آب حرکت کنیم.

طلایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر اعتبار و راهکار برای رفع نگرانی آب وجود دارد، ادامه داد: در سفر پر خیر و برکتی که دولت تدبیر و امید به استان داشت ۱۱ میلیارد برای آبیاری تحت فشار در استان قم اعتبار در نظر گرفت که ۴ میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است.

وی گفت: طی ۸ سال گذشته حدود هزار هکتار آبیاری نوین در قم اجرا شده است اما فقط طی سال گذشته در استان قم حدود ۷۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین اجرا شده است و در سال جاری نیز اجرای ۳ هزار هکتار آبیاری نوین در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار دارد.

طلایی اضافه کرد: دولت ۸۵ درصد هزینه آبیاری تحت فشار را به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند که کشاورزان بخش جعفرآباد باید از این فرصت به دست آمده بهترین بهره برداری را داشته باشند.

۲۷ هزار تن گندم در سال جاری برداشت می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در استان قم، افزود: از پائیز سال گذشته که تغییر الگوی کشت را در استان شروع کردیم ۱۰ هزار و ۴۵۰ هکتار زیر کشت گندم بود که با تمهیدات اندیشیده شده ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح زیر کشت گندم کم شد و به ۸ هزار و ۲۴۷ هکتار رسید.

وی بیان داشت: در صورتی که سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده است ولی تولید نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است به طوری که در سال گذشته ۲۲ هزار تن گندم به مراکز خرید رفت که این میزان در سال جاری به حدود ۲۷ هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌کنم که کمتر بکارند ولی خوب بکارند و تولید بیشتری هم داشته باشند، اراضی که ضعیف است باید از چرخه خارج شود و در این زمین‌ها ظرفیت‌های باغبانی ایجاد کنیم، اگر از زمینی که در هکتار زیر ۵ تن گندم برداشت می‌شود، گندم نکاریم بهتر است.

طلایی در ادامه سخنان خود به ظرفیت دامی بخش جعفرآباد اشاره کرد و گفت: ۵۰ میلیارد تومان در سفر هیئت دولت برای تأمین سرمایه در گردش این بخش ابلاغ شده است، خواهشی که از بهره برداران دارم این است که این پول را تبدیل به سنگ و آجر نکنند، این پول به عنوان سرمایه در گردش در قالب علوفه و دام هزینه شود.

وی تصریح کرد: اخذ تسهیلات در بخش کشاورزی مهم نیست نحوه هزینه کرد آن مهم است، به‌اندازه‌ای که می‌توانید نقدینگی تهیه کنید در بخش دام وارد شوید چرا که افزایش بدون برنامه آن در آینده تبدیل به یک معضل برای دامداران خواهد شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com