کد خبر ۲۷۱۲۴ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
رئیس حوزه هنری استان قم مطرح کرد:

نبود مدیریت صحیح هنر قم را با مشکلات جدی مواجه می‌کند/ نگرانیم

رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه قم همواره در عرصه هنر پیشتاز بوده اما طی سال‌های اخیر دچار آسیب‌هایی شده، گفت: اگر مدیریت صحیح در این بخش صورت نگیرد به شدت هنر قم با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم(قم نا) به نقل از مهر ، هنر از دیرباز در میان ملل مختلف دارای اهمیت بوده اما در میان مردم ایران و به خصوص شهر قم اهمیت ویژه‌ای داشته است، به طوری که بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور در این شهر هنر را آغاز کرده‌اند. اما با این حال، طی سال‌های گذشته هنر در شهر قم بسیار غریب مانده و دچار آسیب‌هایی شده است.

مجدالدین معلمی، رئیس حوزه هنری استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، به بررسی عوامل ایجاد آسیب و مشکلات هنر در قم پرداخته که بدین شرح است.

- هنر در استان قم از گذشته تاکنون چه سیری را سپری کرده است؟

قم جزو معدود استان‌هایی است که همه هنرها متوازن در آن رشد کرده و تنها برگزیده شهرستانی چهره هنر انقلاب اسلامی مسعود نجابتی از استان قم بود.

اساتید فاضل بزرگی در عرصه هنر در قم وجود دارد و هیچ برنامه ملی و بین المللی در حوزه هنری برگزار نمی‌شود که در آن اساتیدی از استان قم حضور نداشته باشند.

اگر یکایک هنرها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هنر نمایش مدیون استان قم است و نمایش آئینی در استان قم متمرکز است و شاید بتوان استان قم را مرکز هنر نمایش آئینی کشور نام ببریم.

استان قم همواره در عرصه هنر پیشتاز بوده و اگر به آن توجه نشود به شدت کمر استان قم را می شکند.

- چرا طی سال‌های اخیر هنر قم دچار آسیب شده است؟

کسی به فکر زیرساخت‌های فرهنگی در شهر قم نیست و اساتید دلخوشی به تولید و آموزش در قم ندارند.

حتی یکی از فرهنگسراهای استان قم فعال نیست و برخی از آن‌ها تبدیل به بخش اداری شده‌اند و یا بدون فعالیت مانده‌اند در حالی که فرهنگسراها می‌توانند برنامه‌های شادابی به عموم مردم ارائه دهند و محلی برای نشان دادن هنر استان قم باشد.

همه فرهنگسراهای قم در مناطق محروم این استان قرار دارند و هرکدام از آنها با معضلاتی مواجه هستند و وضعیت امید بخشی ندارند

در حال حاضر مکانی وجود ندارد که هنرمندان تئاتر قمی به نمایش فعالیت‌های هنری خود بپردازند و این موجب شده مکانی برای نمایش نباشد و هنرمندان قمی نتوانند در قم برنامه‌های تئاتری خود را اجرا کنند.

عجیب ترین مسئله این است که همه فرهنگسراهای قم در مناطق محروم این استان قرار دارند و هرکدام از آنها با معضلاتی مواجه هستند و وضعیت امید بخشی ندارند.

- کدام دستگاه‌های فرهنگی قم کوتاهی کرده‌اند؟

استان قم دارای ۶ فرهنگسرا است که همه آنها به نوعی با مشکل مواجه هستند و این ربطی به ارگان خاصی ندارد. لازم است استانداری به عنوان مدیریت کلان آنها را مدیریت کند و مهم ترین نقش را استانداری در این زمینه می‌تواند ایفا کند و ارگان‌های فرهنگی باید تحت مدیریت عالی استان عمل کنند.

استانداری می‌تواند بر فرهنگسراها نظارت داشته باشد و دلایل مسکوت ماندن آن‌ها را پیگیری کند اما متأسفانه بخشی از فرهنگسرای جوان قم به فضای اداری تبدیل شده و بخشی دیگر نیز خدمات عمومی ارائه می‌دهد.

متأسفانه مقام‌های عالی استان بر خود آسیب‌های فرهنگی تمرکز کرده‌اند و تا زمانی که دلایل آسیب‌ها بررسی نشود فعالیت‌های سالم فرهنگی شکل نگرفته و ارتباط میان فرهنگ و مردم ایجاد نمی‌شود و در نتیجه آمارهای نگران کننده و بالایی از مشکلات فرهنگی عنوان می‌شود.

مهم ترین مشکل فرهنگی در استان قم به نبود مدیریت صحیح در این عرصه مربوط می‌شود و کسی سئوال نمی‌کند چرا فرهنگسراهای قم که برای کار فرهنگی و هنری مردم ساخته شده‌اند به امور اداری تبدیل شده‌اند

مهم ترین مشکل فرهنگی در استان قم به نبود مدیریت صحیح در این عرصه مربوط می‌شود و کسی سئوال نمی‌کند چرا فرهنگسراهای قم که برای کار فرهنگی و هنری مردم ساخته شده‌اند به امور اداری تبدیل شده‌اند. مدیران استان می‌توانند این مسئله را پیگیری کنند و دلایل آن را بررسی کنند.

استان قم در تئاتر آئینی کشور سرآمد است درحالی که سال گذشته گروه تئاتر آئینی مکانی برای اجرای تئاتر برای حضرت ابوالفضل(ع) نداشتند و به اجبار در سالن مدرسه امام صادق(ع) کار خود را اجرا کردند.

دستگاه‌های فرهنگی باید تحت یک مدیریت عمل کنند و هر ارگان به میزان سهم خود تلاش کند و در این صورت می‌توان گفت وضعیت فرهنگی و هنری در قم بهبود می‌یابد.

دومین مشکل فرهنگی استان قم توسعه جشنواره‌های بی مورد در عرصه فرهنگی هنری است. شاید سال گذشته دو جشنواره در هر ماه برگزار شد، جشنواره‌هایی که خروجی نداشتند و به تولید و آموزش نیز کمکی نکردند و صرفا جنبه آماری داشتند.

برگزاری این گونه جشنواره برای مدیران دلپذیر است و همچنین برای برخی هنرمندان کارایی دارد که حرفه آنها رفت و آمد در جشنواره‌ها است و کسی هم انتقادی از آنها نمی‌کند.

بیش از ۶۰ درصد هزینه این جشنواره‌ها صرف حواشی آن‌ها می‌شود و در این میان هنرمندی که کار تولیدی داشته و باید ویژه از او تقدیر شود به کم ترین میزان حمایت می‌شود.

آموزش ندادن حرفه‌ای و تخصصی به هنرمند یک آسیب است و به دلیل آسیب‌های دیگری که عنوان شد اساتید بزرگ هنر کمتر در قم آموزش می‌دهند و دلخوشی به آموزش ندارند و هنرجویان کمتر از اساتید شایسته در قم بهره‌مند می‌شوند.

باید مدیریت عالی استان برای هنر ارزش قائل شود و هنر را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد و با فراهم آودن زیرساخت‌های فرهنگی، فاصله هنرجویان را از پیشکسوتان و هنرمندان حرفه‌ای به کمترین میزان برساند.

پیشکسوتان هنر در قم به خوبی تکریم نمی‌شوند و به آموزش نیز تمایلی ندارند. این موجب می‌شود هنرجویان پخته و متخصص تربیت نشوند و از این رو باید برای آینده هنر در قم نگران بود.

- حوزه هنری تا چه اندازه از پیشکسوتان در آموزش استفاده می‌کند؟

حوزه هنری توانسته در سطح عمومی ارتباط خوبی با پیشکسوتان برقرار کند و از حداکثر ظرفیت فضای آموزشی خود استفاده کند اما گسترش آموزش نیاز به فضای بیشتری دارد و ساختمان دو طبقه حوزه هنری قم این اجازه را به ما نمی‌دهد.

پیشکسوتان هنر در قم به خوبی تکریم نمی‌شوند و به آموزش نیز تمایلی ندارند. این موجب می‌شود هنرجویان پخته و متخصص تربیت نشوند و از این رو باید برای آینده هنر در قم نگران بود.

با تنگنایی که وجود دارد نمی‌شود انتظاری بیش از این داشت. از مدیریت عالی استان تقاضا کرده‌ایم که حداقل یکی از فرهنگسراهای استان را که به دلیل ضعف مدیریت امکان فعالیت ندارد به حوزه هنری واگذار کند تا ما با استفاده از ظرفیت ارتباطی که با هنرمندان داریم آموزش‌های تخصصی را ارائه دهیم.

- جشنواره سوهان روح امسال برگزار می‌شود؟

جشنواره سوهان روح دوسالانه برگزار می‌شود. کار خوبی که در پی برگزاری این جشنواره در قم انجام شد، برنامه "قم پز" بود. این برنامه ماهانه برگزار می‌شود و طنزپردازان قمی مطالب طنز خود را ارائه می‌دهند و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاملا خلأ چنین برنامه‌ای در استان قم احساس می‌شد و با استقبالی که از این برنامه صورت گرفت ما از برگزاری جشنواره‌های پرهزینه بی نیاز شدیم.

- آیا دغدغه برای هنر موسیقی در حوزه هنری وجود دارد؟

از گذشته فرهنگ عمومی شهر قم به گونه‌ای بوده که تبلیغ و ترویج علنی موسیقی را منع کرده و ما در حوزه هنری قم در بخش موسیقی وظایفی برعهده نداریم و فقط گاهی از تولید کنندگان موسیقی حمایت‌هایی کرده‌ایم.

هنر موسیقی در شهر قم ریشه داشته و حتی برخی افراد شاخص در قم در هنر موسیقی فعالیت می‌کرده‌اند و رئیس خانه موسیقی کشور هنرمندی قمی است و در این شهر رشد کرده است.

علاقمندان به هنر موسیقی می‌توانند به یکی از موسسه‌های فرهنگی در قم که در این بخش آموزش ارائه می‌دهند، مراجعه کنند.

- دلیل افزایش موسیقی زیرزمینی در قم چیست؟

درست است که موسیقی زیرزمینی در استان قم وجود دارد اما این عمل در سایر استان‌ها نیز اتفاق می‌افتد و نمی‌شود گفت آمار موسیقی زیرزمینی در استان قم زیاد است و اگر کسی هم آماری بدهد صرفا ادعا کرده و مستند نیست. سال گذشته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش موسیقی زیرزمینی در استان قم خبر داد اما پس از انتشار خبر آن، خود وی این خبر را تکذیب و اصلاح کرد.

از سوی دیگر بودجه حوزه هنری مطلوب نیست و ما در حوزه هنری در بخش‌هایی سرمایه گذاری می‌کنیم که هنرمندان استان قم به خوبی استعدادها و قابلیت‌های خود را نشان داده‌اند. تئاتر، گرافیک و انیمیشن هنرمندان قمی از جمله هنرهایی هستند که در سطح ملی به خوبی خود را نشان داده و سرمایه گذاری در آن، این گونه هنرها را بیشتر نمایان می‌کند.

ما در حوزه هنری تکریم و ارتباط بیشتر پیشکسوتان و هنرمندان استان قم را در سیاست‌های خود داریم تا ارتباط منظم کاری شکل بگیرد و تولید و آموزش را به سمت عمومی تر شدن پیش ببریم تا مردم بیشتر از قابلیت حوزه هنری استفاده کنند.

- چرا هنر تئاتر هنرمندان قمی در شهر خودشان دیده نمی‌شود با این که استان قم در تئاتر آئینی پیشتاز است اما آثار آن را مردم این شهر نمی‌بینند؟

مهمترین مشکل تئاتر در استان قم نبود سالن و مکان مناسب است. سال گذشته درصدد نمایش تئاتری در قم بودیم اما به دلیل مشکلات این بخش، مجبور شدیم هزینه تولید را صرف کرایه سالن کنیم.

کرایه برخی سالن‌های قم بسیار سنگین است و اگر مدیریت عالی استان در این بخش وارد شوند، می‌توان با هزینه کمتری به هنرمندان سالن کرایه داد و آنها نیز به کار در قم امیدوار باشند.

- چرا با وجود اینکه قم شهری انقلابی است اما المان‌های انقلاب در آن دیده نمی‌شود؟

در حوزه زیباسازی شهر با استفاده از المان‌ها، طرحی را به شهرداری سابق داده و اعلام آمادگی کردیم اما متأسفانه به دلیل صلاح دید شخصی و سلیقه مدیریتی این همکاری صورت نگرفت و شهرداری ترجیح داد خود مستقیما با هنرمندان ارتباط برقرار کند.

وضعیت بصری شهر قم نسبت به گذشته خیلی متفاوت شده اما کارهای صورت گرفته هیچ‌کدام ارزش هنری ماندگار ندارد و نمی‌توان به عنوان المان از آنها یاد کرد.

در استان قم مناطقی وجود دارد که موشک باران شده اما یادبود و المانی نیست که نشان دهنده این مناطق به مردم باشد.

- دغدغه‌ای برای پیوست فرهنگی پروژه‌های عمرانی دارید؟ در این بخش تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید تا پروژه‌های عمرانی شهردارای دارای پیوست فرهنگی باشند؟

بله، طرحی را برای این کار به شهرداری سابق ارائه داده بودیم و حتی قرارداد آن را منعقد کردیم اما به طرح عمل نشد.

باید مسائل فرهنگی دغدغه یکایک دستگاه‌ها باشد و به همان اندازه که به آسیب‌های اجتماعی و مسائل سیاسی پرداخته می‌شود به مسائل فرهنگی و هنری نیز اهمیت داده شود.

متأسفانه تصور این گونه است که توجه نکردن به مسائل فرهنگی مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما حقیقت این است که اهمیت ندادن به این مهم، به تدریج موجب می‌شود تولید صورت نگیرد و فاصله مردم از هنر زیاد شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com