کد خبر ۲۷۳۳۹ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳

محفلی برای پاسداشت شهدای مظلوم جبهه غیرت و مردانگی

شهدا از ابتدای خلقت تاکنون همه از یک قافله هستند و همه در هدایت ما نقش جدی دارند و بنا بر این میان شهدای مدافع حرم با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تفاوتی نیست چرا که همه در راستای یک هدف مقدس به درجه عالی شهادت نائل آمده‌اند.

به گزارش قم نا ، در طول سال‌های متمادی از ابتدای انقلاب تاکنون در شهر قم، دیار ولایتمداران و شیفتگان اهل‌بیت(ع)، بسیار یادواره‌ها و مراسم‌های تکریم شهدا و خانواده‌های معظم آنان برگزار شده، اما در حرم ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) برای نخستین بار یادواره شهدای مدافع حرم برگزار شد؛ یادواره‌ای متفاوت به نام و یاد شهدای مظلوم افغانی و پاکستانی و ... که یکی دو سال اخیر در دفاع از اعتاب مقدسه عراق و سوریه به شهادت رسیده‌اند.
ستاد مردمی این یادواره متشکل از موسسه روایت سیره شهدا، سپاه قم، آستان مقدس حضرت معصومه(س) و چندین هیئت و تشکل مذهبی و نهاد فرهنگی استان، متولی برگزاری این مراسم معنوی و باشکوه بودند و این مراسم با سخنرانی آیت الله سعیدی، امام جمعه و تولیت حرم مطهر و نیز سردار قاآنی جانشین سپاه قدس برگزار شد.

در حاشیه این مراسم فرصتی دست داد تا با تنی چند از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این یادواره مردمی، گفت‌گویی داشته باشیم.

شهدایی که طلایه‌دار جبهه مقاومت هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان از اعضای ستاد برگزاری نخستین یادواره شهدای مدافع حرم اظهار داشت: امروز اردوگاه جهان اسلام یعنی ولایتمداران در سرتاسر گیتی از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق، سوریه و بحرین در مواجهه با نظام سلطه و ایادی آن‌ها دست به دست هم داده‌اند و جانانه و غیرتمندانه در مقابله با داعش و غیر داعش مقاومت می‌کنند.

وی افزود: شهدای عزیز و مظلومی از تیپ فاطمیون افغانستان و تیپ زینبیون پاکستان در شهر مقدس قم دفن شده‌اند و نام و یاد و خاطره آن‌ها باید با عظمت هر چه بیشتری گرامی داشته شده و به خصوص اینکه زینب گونه پیامشان به همه مردم رسانده شود.

رئیس مجمع عالی بسیج استان قم نیز با اشاره به تشکیل مجموعه ستاد مردمی این یادواره در راستای پاسداشت این مردان الهی و خانواده‌های بزرگوار آنان گفت: آنچه مسلم است اینکه جهاد و شهادت در راه خدا، هیچ حد و مرز، جغرافیا و ملیت و قومیتی نمی‌شناسد و حقیقتاً شهدای مدافع حرم همگی فرزندان امامت و ولایت هستند و امروز کمترین وظیفه ماست که به برگزاری این چنین محافلی همت بگماریم.

فرقی میان شهدای مدافع حرم با سایر شهدا نیست

رضا حافظی جانشین سپاه علی بن ابیطالب(ع) نیز با اشاره به مقام بسیار عالی شهدا بیان کرد: شهدا از ابتدای خلقت تاکنون همه از یک قافله هستند و همه در هدایت ما نقش جدی دارند و بنا بر این میان شهدای مدافع حرم با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تفاوتی نیست چرا که همه در راستای یک هدف مقدس به درجه عالی شهادت نائل آمده‌اند.

وی همچنین افزود: بی تردید برگزاری یادبود شهدا و دور شمع شهدا گردیدن به سود خود ماست چرا که آن‌ها مایه هدایت و سعادت ما هستند و به خصوص در زمانه حساس و پیچیده کنونی، باید برای هدایت دست به دامان ولایت و شهدا شده و از نورانیت آن‌ها بهره ببریم.

انور رضایی برادر شهید ابراهیم رضایی از شهدای افغانی مدافع حرم که آذرماه سال 92 در سوریه به فیض عظیم شهادت رسیده است نیز با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این یادواره گفت: برگزاری این جلسات مایه دلگرمی خانواده شهداست و این خانواده‌ها توقع چندانی ندارند جز این که تنها یادی از عزیزان آن‌ها شود، به ویژه که این‌ها همه مهاجر بوده‌اند و واقعاً در غربت و مظلومیت به شهادت رسیده‌اند.

برگزاری برنامه‌هایی در راستای تعظیم یاد شهدا

حسین مشرفیان از اعضای ستاد برگزاری نیز با اشاره به نقش آفرینی سپاه و بسیج در بزرگداشت این شهدا اظهار کرد: به لطف الهی در هفته گذشته توانستیم چندین برنامه را اجرا کنیم که گل سرسبد آن نخستین یادواره شهدای مدافع حرم در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) بود و همچنین برنامه دیدار با آیت‌الله نوری همدانی، از مراجع تقلید و نیز آیت‌الله سعیدی تولیت حرم را در دستور کار داشتیم.

وی بر لزوم تجلیل هر چه بهتر از خانواده‌های معظم شهدا تاکید کرد و افزود: هنگامی که این خانواده‌ها خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان توصیه کردند که شهدای شما از اولیاءالله هستند و این پیام معناداری برای ماست که باید توجه ویژه‌ای در برگزاری مراسم تشییع و یادواره‌های این شهیدان داشته باشیم.

مشرفیان اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در هفته گذشته، دیدار و سرکشی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم بود که دو تیم مجموعاً از هفت خانواده شهید، بازدید به عمل آوردند که بسیار اثرگذار بود.

59 شهید مدافع حرم ساکن قم بوده‌اند

وی بیان کرد: تاکنون 52 شهید مدافع حرم در قم تشییع و تدفین شده‌اند و 5 شهید مفقودالاثر داریم ، ضمن اینکه دو شهید نیز آماده تشییع هستند و جمعاً 59 شهید مدافع حرم ساکن قم بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این شهدای عزیز حقیقتاً همه هستی خود را برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) فدا کردند و ما در بخش ایثارگران سپاه، موظف به ارائه خدمات به خانواده این شهدا هستیم و ان‌شاءالله برای تشییع این شهدا برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تری داریم تا این مهم با حضور گسترده‌تر امت حزب الله و هیئات مذهبی صورت پذیرد.

افتخاری که نصیب قمی‌ها شد

اکبر بختیاری، معاون فرهنگی سپاه قم نیز با بیان اینکه این افتخار بزرگ نصیب مردم قم شد که نخستین یادواره شهدای مدافع حرم را به خوبی و با حضور گسترده مردم و شخصیت‌ها برگزار کند، گفت: معاونت فرهنگی سپاه استان در بحث فضاسازی تبلیغات و نیز اطلاع رسانی در برگزاری این یادواره مردمی نقش مهمی ایفا کرد و ان‌شاءالله بتوانیم حداقل دین خود را به این شهدای عزیز که در مظلومیت و در غربت مضاعف بودند را ادا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ولی‌زاده جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب(ع) هم با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تکریم و تعظیم یاد شهدا کمتر از شهادت نیست اظهار کرد: بر این مبنا، دست اندرکاران و برگزارکنندگان این مراسم دست به کار بسیار بزرگ و ارزشمندی زده‌اند و در حقیقت این‌ها نیز مثل مجاهدان جبهه شهادت هستند.

وی افزود: واقعیت آن است که ما برای روشنگری در عرصه جامعه دینی و انقلابی نیاز به این بزرگداشت‌ها و محافل داریم چرا که هم بصیرت افزایی نسبت به افکار عمومی و هم به خصوص واکسینه شدن جوانان در برابر تهاجم فرهنگی را در پی دارد و این یک توفیق الهی است که دارای آثار معنوی، فکری و فرهنگی برای همه مردم به خصوص شرکت کنندگان در این یادواره‌هاست.

=====================

گزارش از سیدمحمد مهدی‌ موسوی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com