کد خبر ۲۷۸۴۰ انتشار : ۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۰
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم خبر داد:

سیما و منظر خیابان آذر بهسازی می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم از احیای بافت و بهسازی خیابان آذر قم خبر داد.

به گزارش قم نا ، اسماعیل فتحی در جلسه صبح یکشنبه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اقدامات شهرداری قم در زمینه احیای بافت قدیمی شهر اظهار داشت: در راستای عمق بخشیدن به مسائل زیباسازی و ورود به مسائل سیما و منظر شهری، بهسازی منطقه گذرخان را سال گذشته انجام دادیم.

وی طرح بعدی احیای بافت در شهرداری قم را طرح بهسازی خیابان آذر دانست و افزود: خیابان آذر یکی از نخستین خیابان‌های شهر قم و جزو خیابان‌های اصلی مرکز شهر است که با وجود بیشترین دید زائر بدترین نمای شهری را دارد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قم گفت: اهداف این طرح کیفیت بخشی به سیما و منظر شهری خیابان آذر با تأکید بر معماری ایرانی اسلامی، ایجاد مسیر پیوسته پیاده‌روی اطراف حرم و زیباسازی مسیر تردد زائر است.

وی با اشاره به قرار گرفتن محدوده این طرح در هسته مرکزی اضافه کرد: در این محدوده اماکن مذهبی مانند حرم حضرت معصومه(س)، مسجد امام حسن عسکری(ع)، مساکن آیات عظام، امام‌زاده شاه حمزه(ع) و... قرار دارد.

فتحی با اشاره به وجود آثار تاریخی بسیاری در این محدوده گفت: وجود ترافیک سنگین در سه راه بازار یکی از مشکلات این محدوده است که این طرح پیشنهاد داده خیابان اصلاح هندسی شود تا نقش پیاده در آن پرنگ‌تر شده و تداخل سواره و پیاده از بین برود.  

وی اظهار داشت: فعالیت صنفی در این محدوده عمده‌فروشی کالا و کاربری‌های مختلف است و ابنیه دارای فرسودگی هستند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه قدمت ساخت اکثر ابنیه به دوران پهلوی اول برمی‌گردد و قالب نماها هم آجر هستند، گفت: فرسودگی کارکردی و وجود زوائد بصری همچنین وجود جداره‌هایی بدون هویت شهری در این محدوده از مشکلات است.

تهیه شناسنامه برای هر ساختمان

وی افزود: آسیب‌شناسی انجام داده و برای هر کدام از ابنیه یک شناسنامه تهیه کرده‌ایم تا هر کدام از عناصر را در جای خود اصلاح کنیم.

فتحی با اشاره به اینکه این اقدامات با اولویت مرمت و بهسازی انجام می‌شود گفت: در برخی نقاط هم نیاز به جداره‌سازی داریم.

وی اظهار داشت: برای منظر شبانه طرح هم نورپردازی طراحی کردیم که در شب‌ها نیز دید مناسب و منظر زیبایی در این محدوده وجود داشته باشد.

احیای فرهنگ معماری گذشته

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در خیابان آذر ابراز کرد: سازمان زیباسازی در حال قرار گرفتن در مسیر اصلی خودش است و دارد مفهوم زیبایی که در نام او هست را نشان می‌دهد.

مصطفی سعادت طلب عنوان داشت: باید اعضای شورا در جریان این طرح قرار می‌گرفتند تا حمایت کنند چرا که این طرح‌ها نیاز به حمایت دارد.  

وی با اشاره به اینکه شهرداری در نظر دارد در قالب این طرح فرهنگ بومی ساخت و ساز را ارتقا دهد گفت: تمام اینها وسیله هستند تا بتوانیم فرهنگ معماری گذشته را احیا کرده و مانند گذشته به آن افتخار کنیم.

لزوم بهسازی میدان مطهری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه با اشاره به اهمیت تهیه این طرح در شهرداری اظهار داشت: جزو نیازهای اساسی شهر ما توجه به مقوله زیباسازی با رویکرد اصلاح بافت است.

حسن بختیاری ادامه داد: وضعیت میدان مطهری هم خیلی نابسامان است و لازم است برای این میدان هم طرحی در نظر داشته باشید.

وی اضافه کرد: میدان مطهری مرکز شهر است و مردم زیاد از آن تردد می‌کنند و نیاز هست که توجه دوباره به آن شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: نکته دیگر ورودی‌های شهر است که از نظر نما و منظر شهری وضعیت نامناسبی دارد.

وی افزود: نمونه آن جاده قدیم کاشان است که با وجود سنگ بری‌ها وضعیت نامطلوبی دارد و بیننده را دچار یأس می‌کند.

بختیاری با اشاره به اینکه ورودی شهر قم از سمت جعفریه هم بسیار نابسامان است گفت: حدود سه سال پیش بود که مشاور مطالعاتی برای ورودی‌های شهر انجام داد اما از آن زمان هیچ کاری انجام نشده است و معاونت زیربنایی به این مسئله توجهی نمی‌کند.

مشکل بودجه

عباس کمال‌زاده، رئیس کمیته فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به مشکلاتی که اجرای چنین طرحی خواهد داشت ابراز کرد: روی نرم افزار انجام این کارها آسان است اما باید دید در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: باید دید آیا مردم از این طرح استقبال خواهند کرد؟ آیا شهرداری برای این کار بودجه‌ای در نظر گرفته است؟

مسئله بودجه این طرح موضوعی بود که حسین فاکر، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه وقتی زیباسازی انجام می‌شود دیگر شهرداری از تبلیغات نمی‌تواند درآمد داشته باشد، گفت: اجرایی شدن این طرح‌ها نیاز به بودجه دارد.

نیاز سازمان به کمک اجرایی

وحید شایسته نیک، نائب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه نگران اجرای این طرح است، اظهار داشت: ما در این عرصه یک سازمان نوپا داریم و لازم بخش عمرانی شهرداری به کمک این سازمان بیاید تا به کارها سرعت داده شود.

وی افزود: از روزی که پیشنهاد شد که خیابان ارم و بازار تعویض نما شود یک سال گذشته است و کارها در این زمینه کند پیش می‌رود.

این عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه باید حمایت‌های اجتماعی از این کار صورت بگیرد ادامه داد: در گذشته با صنف بازار یک کار مشترک انجام دادیم و بسیار موفق بود. در مورد این طرح هم نباید نگران بودجه باشیم و همین که اصناف همکاری کنند برای ما کافی است.

وی گفت: توصیه من این است که خیابان ارم را به این طرح اضافه کنیم چرا که این خیابان هم در هسته مرکزی قرار داشته و محل عبور و مرور مردم است.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com