کد خبر ۳۱۵۷۵ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۵
توسط سازمان زیباسازی و احیای بافت فرسوده شهرداری قم

پامنار نورپردازی می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی و احیای بافت فرسوده شهرداری قم گفت: مدرسه غیاثیه (پامنار) واقع در خیابان آذر توسط سازمان زیباسازی و احیای بافت فرسوده نورپردازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، اسماعیل فتحی بیان کرد: سردر و مناره‌های مدرسه غیاثیه نزدیک میدان کهنه شهر قم تنها بخش بازمانده از مدرسه عظیمی است که در سده هشتم هجری قمری دارای شهرت بسیار بود.

وی ادامه داد: سازه اصلی بنا از آجر با تزیینات گچی و تلفیق آجر و کاشی در مناره‌هاست، سر در به بلندی 12 متر و دهانه و پهنای هفت در چهار متر، به سوی شرق بنا شده و در دو طرف آن بر پایه‌های خارجی ایوان، در هر سمت دو طاق نما – یکی پایین و دیگری بالای آن – برافراشته‌اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی و احیاء بافت فرسوده شهرداری قم اضافه کرد: در کمربند ایوان کتیبه‌ای سراسری وجود داشت که فرو ریخته و اثری از آن برجای نمانده است. همچنین دو مناره بالای سر در به قطر 2.20 متر و بلندی 13 متر از بالای بام ( 25 متر از سطح زمین) با پوشش آجری است که از پایین تا گلوگاه به نقشه شطرنجی لوزی در 19 ردیف‌، با طرحی از کاشی فیروزه‌ای میان لوزی‌ها در کمرگاه و گلوگاه هر دو مناره و در بالا با کتیبه‌ای از کاشی خشتی آراسته شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف سازمان زیبا سازی و احیاء بافت فرسوده توجه به آثار تاریخی است، مقرر شده تا پامنار با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی نورپردازی شود.

فتحی در خصوص زمان اجرای این طرح یادآور شد: این اقدام با هدف توجه به بنا‌های شاخص تاریخی به زودی انجام می‌شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com