کد خبر ۲۷۹۴۲ انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
مدیر مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه:

بازار مشترک توان اقتصاد ملل اسلامی در حج راه‌اندازی شود

مدیر مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه گفت: راه‌اندازی بازار مشترک توان اقتصاد ملل اسلامی در حج یک از آرزوهای حکومت اسلام ناب محمدی (ص) است.

به گزارش قم نا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی در همایش حجاج سال 94 استان قم که در محل مجتمع یاوران حضرت مهدی (عج) برگزار شد، با بیان این‌که دانستن اسرار و آداب حج موضوع حیاتی و لازم برای هر حاجی است، اظهار داشت: در اسلام واجبی به نام نماز داریم که رابطه هر روز بنده با خداوند متعال است که بزرگان زیادی درباره اسرار آن حدود 1000 رساله و کتاب در این خصوص به چاپ رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اعمال حج، نماز است، تصریح کرد: گرچه شش رکعت نماز واجب در اعمال حج داریم که خود جای بیان اهمیت حج را می‌رساند، اما باید دانست که این نماز رازهای زیادی در خود نهفته است.

‌کلباسی با بیان این‌که حج 18 عمل اصلی دارد که هرکدام ده‌ها جزء دارد، گفت: به ‌عنوان‌مثال رمی جمرات سه روز است و هر روز یک تعداد خاصی دارد و باید در نظر داشت که همه اجزاء این اعمال در حج دارای یک هدف و رسالت خاصی هستند.

وی ادامه داد: در زندگی روزمره با انسان‌های مختلفی از نگاه کتاب‌خوانی مواجه می‌شویم از انسانی که کتابی را اسم آن را می‌بیند تا آن فردی که کتاب را با مباحثات عمیق خوانده و مطالعه کرده‌اند دنیای فاصله فکری و نگرشی درباره آن کتاب است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: درباره مسئله حج همین‌گونه است، چراکه برخی حج را می‌بینند و برخی با رفتن حج با عرفانی عمیق بر می‌گردند بنابراین بین محتوا و پیام این دو فرد از حج فاصله زیادی دارد.

وی عنوان کرد: از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند که حج منافع دنیوی دارد یا اخروی؛ ایشان در پاسخ فرمودند ، منافع کل. یعنی از این دو حتی بالاتر هم وجود دارد.

‌کلباسی افزود: این سخنان گوهربار پیامبر اکرم(ص) نشان از اهمیت فریضه حج است به همین بیان روشن می‌شود که چرا فرمود: "در میان مردم حج را اعلام کن تا به سویت بیایند"، چون معنای آمدن مردم به سوی ابراهیم، این است که مردم به سوی خانه‌ای که او بنا کرده بیایند و آن را زیارت کنند و آمدنشان مستلزم این است که این منافع اخروی و دنیوی را مشاهده کنند و وقتی مشاهده کردند، علاقمند به آن خانه می‌شوند، چون خلقت انسان به گونه‌ای است که منفعت را دوست دارد.

مدیر مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه  با بیان این‌که هرکدام از فرایض حج اسرار و فلسفه خاص خود را دارد، گفت: حاجی باید طالب اسرار و فلسفه این فرایض باشد تا بتواند به مقصد نهایی یعنی خداوند متعال برسد.

وی با اشاره به این‌که فلسفه حج بحثی بسیار گسترده و بزرگ است، عنوان کرد: فلسفه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از عمومی‌ترین فلسفه اعمال حج است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: راه‌اندازی بازار مشترک توان اقتصاد ملل اسلامی در حج یکی از آرزوهای حکومت اسلام ناب محمدی(ص) است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com