کد خبر ۲۸۴۰۱ انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
مدیر مراکز تخصصی حوزه خبر داد

آموزش رشته‌های تخصصی حوزه در 14 استان

مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: اکنون در 14 استان در زمینه رشته‌های تخصصی آموزش داده می‌شود که اصفهان،‌ شیراز، یزد،‌ مشهد، ساری، تهران، قزوین، تبریز و... از جمله شهرهای دارای رشته‌های تخصصی است.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی با اشاره به ارائه رشته‌های تخصصی در حوزه اظهار کرد: یکی از اقداماتی که همواره مد نظر بزرگان از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید بوده، این است که طلاب علاوه بر فقه و اصول و دانش‌های رایج، در رشته‌های مختلف دیگر نیز متخصص شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به تخصص در تفسیر، حدیث، اخلاق و مسائل علوم تربیتی و تاریخ و دهها رشته دیگر نیازمند هستیم و معارف دین به تنهایی پاسخگوی معارف احکام نیست.

مدیر مراکز تخصصی حوزه با بیان اینکه مسائل اعتقادی مهم‌تر از مسائل فرعی هستند، گفت: لازم است در حوزه‌های علمیه افرادی پرورش پیدا کنند تا بتوانند از مسائل عقیدتی به خوبی دفاع کرده و به جز مسائل عملی در بستر احکام شرعی بتوانند در زمینه‌های مورد نیاز حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت پیش از این نیز در حوزه‌ها وجود داشت و حوزه در عین حالی که بدنه اصلی فقه و اصول بود، در رشته‌های تفسیر، کلام و حتی در برخی از رشته‌های هنری و ریاضی متخصصانی تربیت می‌کرد.

کلباسی با اشاره به فعالیت مراکز تخصصی حوزه از دو دهه گذشته گفت: اکنون این مراکز تقریبا با نزدیک 40 رشته و گرایش در شهرهای مختلف و استان‌هایی که زمینه وجود داشته، فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در 14 استان در زمینه رشته‌های تخصصی آموزش داده می‌شود که شهرهای اصفهان،‌ شیراز، یزد،‌ مشهد، ساری، تهران، قزوین و تبریز و... از جمله شهرهای دارای رشته‌های تخصصی است.

مدیر مراکز تخصصی حوزه با بیان اینکه اکنون حدود 4 هزار نفر در سطح کشور مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: رشته‌های پیشنهاد شده وجود دارد تا به مجموعه رشته‌های موجود اضافه شود که در این زمینه 10 رشته پیشنهادی جدید وجود دارد که باید راه‌اندازی شود.

وی یادآور شد:‌ اکنون 6 رشته مانند کلام،‌ تفسیر، ‌شیعه‌شناسی و اخلاق در سطح چهار فعال هستند که برخی از آنها دارای چند گرایش است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com