کد خبر ۲۸۱۳۹ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۱
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

مقدرات فرد و جامعه در شب قدر تعیین می‌شود

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: مقدرات فرد و جامعه در شب قدر تعیین می‌شود و خداوند به دلیل اهمیت این شب از آن به عنوان شب مبارک یاد می‌کند.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی با اشاره به فرا رسیدن شب‌های قدر اظهار کرد: امور این عالم دارای برنامه‌ریزی بسیار دقیق، ظریف و جامعی است و نعمت‌های مختلف در این عالم نشاندهنده برنامه‌ریزی است.

وی خاطرنشان کرد: تقدیر اندازه‌سنجی، سنجش و تنظیم است و این برنامه‌ریزی سالانه در تقدیر مقدرات در شب قدر صورت می‌گیرد، خداوند در سوره دخان می‌فرماید «در شب قدر همه امور از هم جدا شده و تنظیم می‌شود و بر اساس حکمت و انسجام کامل شکل می‌گیرد».

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: در این شب مشخص می‌شود که این مقدرات بر چه اساس و میزانی است، این ضوابط چیست و اگر مقدر است کسی در سال آینده سرنوشتی داشته باشد و خیر به او برسد، بر چه اساسی است، البته قرآن میزان این سنجش است.

وی با بیان اینکه مقدرات فرد و جامعه در شب قدر تعیین می‌شود، گفت: خداوند در آیات قرآن شب قدر را به عنوان شب مبارک نامیده است، بنابراین قرآن نیز در چنین شب مبارکی نازل شده است که خیر کثیر در آن وجود دارد.

کلباسی یادآور شد:‌ بر این اساس رحمت بر غضب الهی سبقت دارد، بنابراین مقدرات نیز با عنایت رحمت، لطف و مغفرت تعیین می‌شود که شب مبارکی است.

وی عنوان کرد: در این شب بر اساس روایاتی که وجود دارد، اعمال و نزول ملائکه در شب قدر به محضر ولی خدا روی زمین می‌رسد، بنابراین از یک طرف قرآن، عترت و حجت الهی است و از طرفی مقدرات اعمال است.

وی با بیان اینکه شب قدر برتر از هزار ماه است، گفت: به خاطر موهبت‌های این شب عبادت آن برابر یک عمر عبادت است، به طور طبیعی کسانی که در این شب اهل توجه، دعا و افطار باشند، از این سفره رحمت الهی که بسیار گسترده است، بیشتر می‌توانند استفاده کنند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم یادآور شد:‌ توصیه شده افراد در شب‌های قدر احیا بگیرند و به عبادت، دعا و طلب رحمت الهی بپردازند، زیرا این شب، شب رحمت الهی بوده و درهای رحمت، مغفرت و عنایت الهی باز است، خوشا به حال کسانی که با تمهیدات لازم از این شب بهره‌مند شوند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com