کد خبر ۲۸۵۸۵ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶

بیشترین زائران غیرایرانی قم در تعطیلات عید فطرعراقی ها بودند

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قم،گفت: زائران عراقی بیشترین استقبال برای ورود به شهر مقدس قم درایام تعطیلات عید فطر را داشتند.

به گزارش قم نا ، عیسی رضایی اظهار داشت: طی این مدت بطور میانگین روزانه سه هزار و 500 نفر از زائران عراقی وارد قم شدند که بعد ازآن پاکستان با 535، عربستان 514، بحرین 176، لبنان 67، سوئد 56، دانمارک 53 و همچنین کشورهای افغانستان و ترکیه به ترتیب با 24 و 23 بیشترین تعداد زائر به قم را داشته اند.

وی 66درصد از زائران وارد شده به قم درتعطیلات عید سعید فطر را غیر ایرانی عنوان کرد و گفت: دراین مدت 70 درصد از حدود 9 هزار تخت موجود در استان دراختیار زایران و مسافران غیرایرانی قرار داشت.

وی با اشاره به بازدید این زائران ازاماکن گردشگری و تاریخی قم بویژه بیت حضرت امام (ره)، خانه تاریخی ملاصدرا و موزه مراجع، تصریح کرد: دربخش زائران داخلی نیز بیشترین زائر وارد شده به قم به ترتیب از استانهای تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، مرکزی و لرستان بوده است.

این مسوول همچنین با بیان اینکه درحال حاضر میانگین مدت اقامت زائر دراستان 72 ساعت است، افزود: از آغاز فصل تابستان بیش از 4 هزار نفر از این تعداد زائر به مدت یک شب، بیش از 2هزار نفر دو شب، 744 نفر سه شب، 279 نفر 4 شب و همچنین 108 نفر نیز به مدت 7 شب در قم اقامت داشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی قم همچنین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درحال احداث بودن 12 منطقه نمونه گردشگری درقم تصریح کرد: از این تعداد 6 منطقه از جمله نایه، دستجرد، طرلاب، کریمه، جمکران و دیرگچین دارای سرمایه گذار است، و برای بقیه مناطق هنوز هیچ سرمایه گذاری جذب نشده، که طبق برنامه قرار است، در ماه آینده در قالب یک فراخوان عمومی از سرمایه گذاران در سه منطقه گردشگری استان دعوت به عمل آید.

وی با اشاره به منطقه نمونه گردشگری طرلاب که فرودگاه قم نیز دراین منطقه قرار دارد، تصریح کرد: برای این پروژه بیش از 3 هزار میلیارد ریال بوسیله یک سرمایه گذار قمی سرمایه گذاری شده است، که البته این سرمایه گذاری کافی نیست، و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 500 میلیارد ریالی درمنطقه نمونه گردشگری شهر دستجرد از سوی یک سرمایه گذار دیگر قمی، تصریح کرد: غیر از این دو مورد بقیه پروژه ها در حال تملک زمین هستند، و هنوز به مرحله سرمایه گذاری نرسیده اند.

رضایی همچنین با بیان سیاست گردشگری دولت یازدهم افزود: دولت فعلی می کوشد تا با مدیریت مناطق گردشگری در حال ساخت، آنهایی که قابلیت دارند، را به فعلیت برساند، چرا که مناطقی که قابلیت ندارند خود به خود در دراز مدت حذف خواهند شد.

وی با اشاره به عزم جدی میراث فرهنگی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در استان، تصریح کرد: در زمینه ساخت هتل از سوی سرمایه گذاران عرب و هندی تاکنون بین 30 تا 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

رضایی با اشاره به وجود 60 پروژه نیمه تمام گردشگری در استان، تصریح کرد: برای اجرایی شدن این پروژه ها بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه 3 هتل 5 ستاره و 5 هتل 4 ستاره از جمله موارد تشکیل دهنده این 60 پروژه نیمه تمام محسوب می شوند، افزود: دولت تسهیلات لازم برای این پروژه ها را با نرخ 24 درصد ارایه و سازمان میراث فرهنگی نیز 8 درصد آن را از طریق یارانه پرداخت می کند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com