کد خبر ۲۹۹۵۵ انتشار : ۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۲
مدیرکل میراث فرهنگی قم خبر داد:

بازارچه ثابت عرضه صنایع دستی در قم احداث می شود

مدیرکل میراث فرهنگی قم با اشاره به وضعیت صنایع دستی در استان، گفت: در دو سال اخیر با ادارت مختلف در حال پیگیری ایجاد بازارچه ثابت در بازار کهنه هستیم و قرار است این بازارچه با آورده‌های سازمان میراث فرهنگی، هنرمندان و شهرداری احداث شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، عیسی رضایی با اشاره به ضرورت احداث بازارچه عرضه صنایع دستی در استان، اظهار داشت: مکان‌های زیادی برای احداث این بازارچه تاکنون شناسایی شده است ولی متاسفانه شاهد همکاری شهرداری در این زمینه نبوده‌ایم که در آخرین مورد فضایی در کنار پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر برای این کار در نظر گرفته شد.

وی در خصوص احداث این بازارچه تصریح کرد: این زمین از محل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی از شهرداری اجاره شده است که هم اکنون در مسیر شناسایی پیمانکار قرار دارد و انشالله تا آخر هفته کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم، افزود: با پتانسیل بالایی که در ورود زائرین به استان قم وجود دارد متاسفانه مشکلات اداری باعث از دست رفتن فرصت‌ها شده است و در این مدت دلال‌ها از فرصت استفاده کرده‌اند و اجناس هنرمندان را به قیمت پایین خریداری و چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

وی به پیگیری دو ساله سازمان برای بازارچه ثابت عرضه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در این مدت با ادارت مختلف در حال پیگیری ایجاد بازارچه ثابت در بازار کهنه هستیم و قرار است این بازارچه با آورده‌های سازمان میراث فرهنگی، هنرمندان و شهرداری احداث شود و این در صورتی است که هم اکنون از 146 غرفه موجود در بازار کهنه، 70 الی 80 غرفه آن مربوط به صنایع دستی است.

 

عیسی رضایی وجود کار چاق کن‌ها و دلال‌ها را در فروش اجناس صنایع دستی پر رنگ ذکر کرد و ابراز داشت: تا زمانی که هنرمند نتواند محصول خود را بدون واسطه در بازارچه‌های صنایع دستی بفروشد این مشکل وجود دارد و ما باید با ایجاد مکانی برای عرضه این محصولات دست دلال‌ها را کوتاه کنیم.

وی بابیان اینکه باید دستگاه‌های دولتی عزمی جدی برای احداث این بازارچه‌ها داشته باشند، تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی نیز، باید دست در دست استانداری، شهرداری، مسکن و شهرسازی و صنایع و معادن زمینه ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی حتی به‌صورت مقطعی در مکان‌های پرتردد زائرین را فراهم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی قم، به عدم همکاری ادارات در قم اشاره کرد و بیان داشت: مکان‌هایی که امکانات و نیازسنجی شده و می‌تواند به‌صورت ثابت در بوستان‌ها و محل‌های پرتردد زائرین و توریست‌ها به محلی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی بارها شناسایی شده است ولی متاسفانه ادارات همکار در این زمینه همکاری نمی‌کنند.

وی استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی را برای کاهش دلالی در عرصه صنایع‌دستی مهم دانست و ادامه داد: تاکنون جلساتی با بنیاد نخبگان استان داشته‌ایم و شرکت‌های فن‌آور را شناسایی کرده‌ایم و با آن‌ها نیز جلساتی برگزار کرده‌ایم و آن‌ها را تشویق به عرضه این محصولات در سایت‌های خودکرده‌ایم و حتی حاضرشده‌ایم حتی یارانه فروش هم به آن‌ها بدهیم.

عیسی رضایی در خاتمه اظهار داشت: در عصر ارتباطات فروش از طریق اینترنت خیلی سریع‌تر دست‌فروشی است و حتی ما مقدمات ورود صنایع‌دستی را به سبد بانک‌ها برای پرداخت جوایز بانکی نیز فراهم کرده‌ایم.

منبع : قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com