کد خبر ۳۰۸۰۵ انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد

آغاز برداشت پسته از باغات قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سطح کل باغات پسته استان تا پایان سال 93 بالغ بر 7 هزار و 300 هکتار بوده که از این مقدار 3 هزار هکتار به مرحله باردهی رسیده و برداشت پسته از این باغات آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمدرضا طلایی  از آغاز برداشت پسته از سطح سه هزار هکتار از باغات بارده استان خبر داد و اظهار کرد: سطح کل باغات پسته استان تا پایان سال 93 بالغ بر 7 هزار و 300 هکتار است که از این مقدار سه هزار هکتار به مرحله باردهی رسیده است و پیش‌بینی می‌شود 2 هزار و 400 تن محصول پسته خشک از این سطح برداشت شود.

وی افزود: عمده ارقام پسته کشت شده در استان قم شامل فندقی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری است و با توجه به شرایط اقلیمی استان و ضرورت تغییر الگوی کشت، توسعه باغات پسته در دستور کار قرار گرفته و استقبال کشاورزان نیز از آن خوب بوده است؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود هر سال حدود دو هزار هکتار به سطح باغات پسته افزوده شود.

طلایی ادامه داد: میزان تولید پسته در سال قبل با عملکرد یک تن در هکتار حدود دو هزار تن بوده است که در سال جاری عملکرد حدود 800 کیلوگرم در هکتار پیش‌بینی می‌شود و میزان تولید به دلیل افزایش سطح بارده بیشتر از سال قبل خواهد بود.

وی به برداشت محصول زیتون از سطح 100 هکتار از باغات بارده استان قم اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری بالغ بر 200 تن محصول زیتون از باغات استان قم برداشت شود.

طلایی با اشاره به اینکه کل باغات زیتون استان حدود 750 هکتار است، تصریح کرد: ارقام زیتون در استان قم شامل ارقام کنسروی و روغنی است.

وی افزود: تولید زیتون در سال قبل حدود 80 تن بوده و با توجه به اینکه در سال جدید باغات زیتون بارده هستند، پیش بینی می‌شود بالغ بر 200 تن محصول برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان هیچگونه سمپاشی در باغات زیتون صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی کاملاً سالم و ارگانیک است.

طلایی تاکید کرد: کامل‌ترین مجموعه کلکسیون درختان زیتون کشور در استان قم و در مجموعه فدک قرار دارد که بالغ بر 100 گونه از ارقام مختلف زیتون از اقصی نقاط کشور و حتی جهان در این مجتمع جمع‌آوری و کشت شده است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com