کد خبر ۲۹۷۷۱ انتشار : ۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن:

بیشترین احادیث توحیدی از امام رضا(ع) نقل شده است

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: بیشترین احادیثی که در زمینه مباحث توحیدی وجود دارد، از امام رضا(ع) نقل شده است.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام صادق یوسفی‌مقدم ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: شرایط دوران امام رضا(ع) از نظر سیاسی و فرهنگی بسیار پیچیده‌ بود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه خلافت عباسی از نظر سیاسی در دوران پیشوای هشتم شیعیان با یکدیگر در نزاع بودند و بر سر قدرت با یکدیگر جنگ داشتند و از طرفی دیگر جریانات مدعی رهبری امت اسلامی در گوشه و کنار سر برافراشته بودند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن عنوان کرد: از نظر فرهنگی نیز فعالیت‌های تبلیغی و فکری فراوانی صورت گرفته بود، امام باید در دو جبهه فکری فرهنگی و سیاسی فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به جبهه سیاسی امام رضا(ع) گفت: این امام بزرگوار سعی بر افشاگری روش‌های سیاست‌های غیر دینی داشتند و به طور عمده روش جاری در حکومت را زیر سئوال می‌بردند و حاکمیت اصلی و واقعی دینی را برای مردم تبیین می‌کردند.

یوسفی‌مقدم ادامه داد: در گفت‌وگوها و روایت‌هایی که از امام رضا(ع) ذکر شده، به خوبی این واقعیت مشاهده می‌شود که از یک سو روش غیر الهی سیاسی و از طرفی دیگر روش سیاسی الهی را بیان می‌کنند.

وی یادآور شد: در جبهه فرهنگی و فکری امام از یک سو باید افکار منحرف در جامعه را برای مرم بیان می‌کردند تا مردم فریب اندیشه‌های دروغین را نخورند و از سویی دیگر به بیان توحید حقیقی می‌پرداختند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به احادیث مطرح شده از امام رضا(ع) گفت: بیشترین احادیثی که در زمینه مباحث توحیدی وجود دارد، از امام رضا(ع) نقل شده است.

وی خاطرنشان کرد: جسمانیت خدا از جمله مباحثی بوده که امام رضا(ع) با این موارد برخورد فکری داشتند و سعی می‌کردند جامعه را ارشاد و هدایت کنند، امام برای رسیدن به جامعه الهی و توحیدی سعی کردند، جامعه از نظر الهی و معرفت سیاسی دینی غنی باشد.

یوسفی‌مقدم یادآور شد:‌ علی بن موسی الرضا(ع) در زمینه ارتقای مردم فعالیت گسترده‌ای انجام دادند، بنابراین امروز رفتار امام رضا(ع) و فرمایشات ایشان به عنوان الگوی زندگی است.

وی با بیان اینکه الگوبرداری از رفتار امام رضا(ع) به این معنا است که از آنچه امام در عمل نشان دادند الگوبرداری کنیم، گفت: بیان حضرت با مردم می‌تواند الگوی رفتاری برای ما به وجود آورد، که روش مبارزه منفی است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به روش مبارزه منفی امام رضا(ع) گفت: پیشوای هشتم شیعیان از یک طرف در متن حکومت حضور دارد و از طرفی دیگر جدی‌ترین شخص است که با حکومت مبارزه می‌کند و روش‌ها و عملکرد او را زیر سئوال می‌برد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com