کد خبر ۲۹۹۴۹ انتشار : ۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۸
عضو شورای شهر قم مطرح کرد:

شورایاری‌ها سیاسی نیستند

عضو شورای شهر قم در تشریح عملکرد شورایاری‌ها در قم گفت: شورایاری‌ها سیاسی نیستند و فقط به عنوان بازوی خدمت‌رسانی شهرداری عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ارائه گزارش از شورایاری‌ها، بخشی از جلسه علنی یکصد و چهل و یکم شورای اسلامی شهر قم که قبل از ظهر یکشنبه در سالن جلسات این شورا برگزار شد را به خود اختصاص داد.

عباس محمدی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم که مسئولیت پیگیری امور شورایاری را به عهده داشت با اشاره به اینکه آیین‌نامه شورایاری در شورای دوم و سوم تصویب و به تأیید فرمانداری‌های وقت رسیده اظهار داشت: شورای چهارم یک کمیته هفت نفره تشکیل داد و آیین‌نامه شورایاری را بازنگری کرد که نتیجه این بازنگری هم به تصویب فرمانداری رسید.

وی با اشاره به اینکه برخی مسائلی در تهران پیش آمد که موجب شد کمی بیشتر در این زمینه تأمل شود، افزود: در حال حاضر 2 یا سه آیین‌نامه اجرایی در زمینه شورایاری داریم که فرمانداری جلوی این آیین‌نامه‌ها را گرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ارکان شورا یاری‌ها ستاد هماهنگی، شورایاری‌های نواحی، شورایاری‌ها مساجد هستند که ستاد از پنج نماینده پنج کمیسیون و نماینده شهردار تشکیل می‌شود که در سال 93 این ستاد شکل گرفت.

به گفته محمدی، کسانی که می‌خواهند در شورایاری‌ها ثبت نام کنند باید حداقل سن 25 سال و حداقل تحصیلات دیپلم داشته باشند و برای کسانی که عضو هیئت امنای مساجد هستند هر سال عضویت یک پایه تحصیلی محسوب می‌شود.

وی افزود: نداشتن سوء پیشینه و سکونت در محل حداقل به مدت دو سال هم از لوازم عضویت در این شورایاری‌ها محسوب می‌شود.

این عضو شورای شهر قم ادامه داد: یک نماینده از قشر جوانان، یک نماینده خانم، یک نماینده از ائمه جماعات، یک نماینده از معتمدین در شورا یاری حضور دارند که از هر قشر سه نفر انتخاب شده و ستاد یکی را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورایاری در 10 مسجد مشخص شده است، افزود: تا حالا چهار مسجد را به شورا دعوت کردیم تا رئیس و نائب رئیس و رابط شورا در آن شورایاری مشخص شود.

محمدی اضافه کرد: در زمان شهردار قبلی قرار شد در هر شهرداری یک دفتر به عنوان شورایاری در نظر گرفته شده و یک نفر مسئول باشد تا کارهای شورایاری‌ها را پیگیری کند.

وی گفت: شورایاری‌ها هیچ باری بر شهرداری ندارند فقط مسائل و مشکلاتی که مردم دارند و می‌خواهند شخصا مراجعه کنند را پیگیری می‌کنند.

این عضو شورای شهر قم افزود: این شورایاری‌ها سیاسی نیستند و فقط اجرایی هستند تا از ظرفیت‌های مردمی در محلات استفاده شود.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com