کد خبر ۳۰۸۸۱ انتشار : ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد:

آلودگی صوتی از موضوعات مغفول مدیریت شهری

- نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم، آلودگی صوتی را از موضوعات مغفول در مدیریت شهر قم و دیگر کلان شهرها دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حسن بختیاری شامگاه یکشنبه در جلسه یکصد و چهل و هفتم شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تشکیل کمیته بهداشت و محیط زیست در کمیسیون خدمات شهری شورا اظهار داشت: هدفمان این است که در حوزه محیط زیست شهری اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی لازم را داشته باشیم.

وی ابراز داشت: در جلسات این کمیته مدیران دستگاه‌های مختلف دعوت می‌شوند و گزارش‌های مختلف در حوزه محیط زیست طرح می‌شود که برخی جالب و برخی ناامید کننده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بررسی مقوله آلودگی صوتی در جلسات این کمیته گفت: آلودگی صوتی جزو موضوعاتی است که در شهر قم و بسیاری از کلان شهرها مغفول واقع شده و توجه جدی به آن نمی‌شود درحالی که آثار نامطلوب آن بر اعصاب و روان مردم و سبک زندگی مشهود است.

مشارکت ضعیف مردم در حفاظت از محیط زیست

در ادامه این جلسه محمد فهیمی، مشاور کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شهر قم در زمینه مسائل زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت: یکی از معضلات زیست محیطی ما در شهر قم مشارکت ضعیف مردم در مسئله حفاظت از محیط زیست است.  

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما این است که از ظرفیت دین در مسئله حفاظت از محیط زیست به خوبی استفاده نمی‌شود که در قم باید برای این مسئله سرمایه‌گذاری بیشتری کرد.

مشارکت ضعیف صدا و سیما در مقوله محیط زیست، آلودگی هوا، کمبود آب، فاضلاب شهر قم و استفاده مجدد از پساب، عقب‌ماندگی‌ها در زمینه پسماند، مشاغل مزاحم شهری، منظر شهری بد در ورودی‌های شهر، فضای سبز، کمربند سبز، عدم استفاده از انرژی‌های نو و... از جمله مشکلات زیست محیطی شهر قم بودند که فهیمی به آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی صوتی یکی از عوامل فیزیکی است که در محیط کار و زندگی انسان را آزار می‌دهد، ادامه داد: کاهش شنوایی، خستگی، اثرات روحی، اثرات بر سلامت جنین و... از جمله عوارض آلودگی صوتی هستند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: آلودگی صوتی از منابع مختلفی شهروندان را تهدید می‌کند که در شهرها وسایل نقلیه موتوری نقش پررنگ‌تری دارد. دستفروشان، ساخت و ساز شهری و لوازم صوتی داخل خانه‌ها از دیگر مسائل تهدیدزا در این زمینه است.

وی ادامه داد: در شهر قم تا به حال چهار مرتبه آلودگی صوتی سنجیده شده است که طی ۲۰ سال صورت گرفته است.

آلودگی میدان مطهری در حد کارگاه‌های صنعتی

فهیمی با اشاره به اینکه این آلودگی صوتی روز به روز بیشتر می‌شود اضافه کرد: بالاترین آلودگی صوتی در میدان مطهری ۸۵ دسی بل است که تقریبا مساوی است با کارگاه‌هایی که کارگران باید گوشی استفاده کنند. حتی در کمربندی‌ها و اطراف شهر نیز آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اخیر آلودگی صوتی در سال ۹۱ اتفاق افتاد و این مطالعه در طول چندین ماه صورت گرفت، گفت: این مطالعات نشان داد در بسیاری از نقاط شهر آلودگی صوتی بیش از حد مجاز یعنی ۵۵ دسی بل است و در کل این ۲۰ سال آلودگی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مشاور کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به راهکارهای این موضوع افزود: طرح جامع کنترل آلودگی صوتی در قم مسئله مهمی است در حالیکه حتی برای آلودگی هوا هم هنوز طرح جامع مصوب نداریم.

نبود ایستگاه‌های پایش آلودگی در سطح شهر ضعف دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: دو ایستگاه برای آلودگی هوا داریم که خوب کار نمی‌کنند و برای آلودگی صوتی اصلا ایستگاهی وجود ندارد.  

لزوم مشارکت صدا و سیما

فهیمی اظهار داشت: مسئله فرهنگسازی موضوع بسیار مهمی است که در این زمینه باید صدا و سیما بیشتر از این به ما کمک کند. دیوارهای حائل، فضای سبز نوع آسفالت که صدای خودرو را کم می‌کند توسعه و ساخت راه‌های جدید از مواردی است که می‌تواند وضعیت آلودگی صوتی در شهر را ساماندهی کند.

وی با اشاره به اینکه در شهرسازی هم باید به این مسئله توجه کرد، افزود: معمولا نوع ساختمان‌هایی که می‌سازیم برگشت صدا دارند که در طراحی شهری این موضوع به عنوان معیار توجهی صورت نمی‌گیرد.

ممنوعیت رفت و آمد وسایل نقلیه پر سر و صدا و توسعه ناوگان شهری و توسعه و دوچرخه سواری از دیگر راهکارهایی بود که این کارشناس محیط زیست برای مسئله آلودگی صوتی در شهر قم ارائه داد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com