کد خبر ۳۰۰۹۰ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۱
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:

برجام به عنوان یک معاهده باید در مجلس بررسی شود/ سیاست خارجی ما با عقلانیت و مقاومت همراه است

امام جمعه قم گفت: در قضیه برجام و دیگر مصالح نظام، گفت‌وگو و مذاکره ما همراه با منطق مقاومت و استواری در راه خداوند است و به فضل الهی و پیروی از رهبری این کشور در خط مقاومت و مبارزه با ظلم در همه عالم باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه مشورت و همفکری اصلی است که می‌تواند زندگی را آرام کرده و مسیر رشد و تعالی را به روی خانواده بگشاید، افزود: بسیاری از آسیب‌ها و گره‌ها در روابط خانوادگی به استبداد رای برمی‌گردد و این مسئله سرآغاز مشکلات زیادی می‌شود.

وی افزود: الگوی خانواده سالم و موفق الگویی است که مجالست، هم‌نشینی و گفت‌وگوی خانوادگی در آن رواج داشته و در میان اعضای خانواده قرار بر همکاری و تعاون باشد.

امام جمعه قم بیان کرد: اصل دیگری که باید در خانواده مورد توجه قرار گیرد مشاوره و رایزنی است و باید اعضای خانواده برای حل کردن مشکلات به مشورت و رایزنی اهتمام داشته باشند و این اصل مورد تاکید فراوان اسلام است.

وی افزود: هرگز بشر نمی‌تواند مشکلات را بشناسد و بر مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی غلبه کند مگر اینکه بر مشورت و دوری از خودرایی و خودپسندی تکیه کند.

اعرافی با بیان اینکه اسلام در همه قلمروها از جمله مسائل فردی، اجتماعی و خانوادگی مورد تاکید است بیان کرد: امروز نظام مشاوره‌ای مورد تاثیر مبانی غرب قرار دارد و باید در این خصوص مراقبت‌های لازم را داشته باشیم.

امام جمعه قم افزود: از ره‌توشه‌های علوم انسانی غرب بهره‌ می‌گیریم ولی باید به شدت مراقب باشیم چرا که نظام علوم اجتماعی غربی و نظام مشاوره با مبانی فکری غربی آمیخته است.

وی تصریح کرد: وظیفه حوزه و دانشگاه است که علم و دانش امروز را با مبانی اسلام بسنجند و پالایش کرده و علم را بر پایه‌های مبانی اسلام استوار کنند. اقدامات ارزشمندی در حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما انجام شده که بسیار ارزشمند است ولی کافی نیست.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تصریح کرد: وظیفه این نهادها در برابر مسائل اساسی جامعه بسیار سنگین است و یکی از وظایف اصلی حوزه و دانشگاه پایه ریزی علوم انسانی بر اساس مبانی اسلام است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه یاد شهیدان رجایی و باهنر، ‌شهدای 17 شهریور و شهدای مقاومت در سراسر عالم اسلام را گرامی داشت و به مقام امام شهیدان ادای احترام کرد.

اعرافی تلاش دولتمردان در سطح ملی و استانی برای خدمت رسانی به مردم را ستود و گفت: تلاشی که برای کاهش تورم و گشایش در امور اقتصادی انجام شده قابل تقدیر است.

وی به فرا رسیدن هفته تعاون اشاره کرد و گفت: در خصوص تعاون مسائل بسیار مهمی وجود دارد و در اصل 43 و 44 قانون اساسی سه شعبه اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی رسمیت یافته و بر اقتصاد تعاونی تاکید شده است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه جامعه با تعاون و همکاری رشد پیدا می‌کند گفت: در کشور 100 هزار تعاونی و در استان قم هزار تعاونی فعال داریم.

اعرافی ادامه داد: البته با وجود اینکه در قانون اساسی بر اقتصاد تعاونی تاکید شده و در برنامه‌های پنج ساله توسعه نیز توجه به تعاونی‌ها مورد تاکید قرار گرفته است ولی هم اکنون سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور کمتر از 10 درصد است و این در حالی است که طبق برنامه پنجم باید این میزان به بیش از 20 درصد می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه ضلع مهمی از اقتصاد مقاومتی تعاون است افزود: اقتصاد مقاومتی به کالاهای اساسی و استراتژیک توجه کرده و در اقتصاد مقاومتی به خاطر متغیرات سیاسی در عرصه بین‌الملل جامعه ما آسیب نمی‌بیند. رهبری بر تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و دولت باید این فرمان مهم را مورد توجه قرار دهد.

اعرافی گسترش تعاونی‌ها را در گرو ایجاد فرهنگ کار جمعی دانست و یادآور شد: در برنامه ششم توسعه باید به تعاون بیش از گذشته توجه شود و دولت باید تسهیلات روان‌تری در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد.

وی اضافه کرد: به جوانان و تحصیل‌کردگان توصیه می‌کنم با تکیه بر ابتکارات خود به سمت تشکیلات تعاونی حرکت کنند و نباید فراموش کرد که تعاونی‌ها از جمله راه‌ حل‌های مشکل اشتغال است.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی باید عقلانیت و مقاومت را در کنار یکدیگر رعایت کنیم، گفت: باید گفتمان منطقی نظام اسلامی را در صحنه بین‌الملل نشان داده و از سوی دیگر شجاعت و مقاومت خود را فراموش نکنیم.

وی تصریح کرد: در قضیه برجام و دیگر مصالح نظام، گفت‌وگو و مذاکره ما همراه با منطق مقاومت و استواری در راه خداوند است و به فضل الهی و پیروی رهبری این کشور در خط مقاومت و مبارزه با ظلم در همه عالم باقی خواهد ماند.

اعرافی ادامه داد: امیدواریم که مجلس با رعایت همه جوانب دقت لازم را داشته و نقاط آسیب را شناسایی کنند و غربی‌ها فکر نکنند که با اقدام یک جانبه می‌توانند ملت را تسلیم کنند.

امام جمعه قم ادامه داد: ما در برجام مواضع خود را با استواری اعلام می‌کنیم، آمریکا و انگلیس بدانند ملت ایران ملتی هوشمند بوده و در برابر وقایع عالم بیدار است و تصور نکنند که با اقدامات یک‌جانبه می‌توانند ملت را تسلیم کنند و مجلس و نهادهای قانونی نیز به وظایف خود عمل خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم در کشور تاکید کرد: ‌در مسائل داخلی کشور آرامش، وحدت و انسجام درونی را مورد توجه قرار داده و نیازمند قانون‌مداری و پذیرش قوانین هستیم.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ندای قم و مراجع عظام تقلید دعوت به وحدت میان علما بوده است گفت: در امت اسلام نیاز به همکاری و وحدت داریم و امیدواریم که شخصیت‌های جهان اسلام این حقیقت را بشنوند و بدانند که دشمنان اسلام درصدد هستند که امت اسلام را با اختلافات گوناگون پراکنده کنند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com