کد خبر ۳۰۱۰۶ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حوزه‌های علمیه نیازمند برنامه تهذیبی جامع هستند

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برنامه‌های تهذیبی مشخصی در حوزه‌های علمیه باید تبیین شود تا بتوان ضمن حراست از طلاب، توانمندی آنها را برای مبارزه با انحرافات و شبهات افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری با تاکید بر اهمیت تهذیب و فعالیت‌های تهذیبی اظهار کرد: در جهان خلقت کاری مهم‌تر از تهذیب نبوده، بلکه تمام نظام خلقت بر پایه مهذب کردن انسان‌ها بنا شده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص تربیت و تهذیب انسان‌ها، افزود: پیامبر خاتم در سخنانی خطاب به امام علی(ع) بر اهمیت امر تهذیب تاکید می‌کند‌ که این مهم نشان از جایگاه رفیع این امر است.

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید اینکه امور آموزشی مقدمه‌ای برای تهذیب است، بیان کرد: سرانجام امور آموزشی باید به تربیت اخلاقی و تربیتی انسان‌ها منجر شود.

وی تاکید کرد: تهذیب به قدری دارای اهمیت است که خداوند در سوره شمس بعد از 11 قسم پشت سر هم، بر تزکیه نفس تاکید کرده است، امری که نمونه آن در جای دیگر مشاهده نشده است.

عالم‌زاده نوری با تاکید بر اهمیت تهذیب در حوزه‌های علمیه گفت: مهم‌ترین وظیفه اجتماعی حوزه تهذیب انسان‌ها است، یعنی بعد از پرورش طلاب، آنها باید به تهذیب انسان و جوامع بشری بپردازند بنا بر این چنین امر مهمی نیازمند برنامه‌ریزی منظم است و در مرحله اول خود طلاب باید مهذب تربیت شوند تا بتوانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شاخص طلاب اظهار کرد: طلاب به عنوان رهبران دینی جامعه دارای برخی از ویژگی‌هایی هستند که موجب می‌شود تا امر تربیت تهذیبی آنها بسیار آسان شود و از طرفی با توجه به دسترسی آسان به طلاب در مدارس علمیه باید بتوان از این فرصت نهایت بهره را برده و در زمینه تربیت طلاب گام برداشت.

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین ویژگی‌های طلاب یاد آور شد: طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود ارزشمندترین ماده خامی است که می‌توان سراغ گرفت، یعنی هیچ کارخانه‌ای پیدا نمی‌شود که ماده خام به این ارزشمندی داشته باشد، برخی فکر می‌کنند نفت یا اورانیوم ارزشمند است در صورتی که جان انسان ماده ارزشمندی است که هیچ چیز قابل رقابت با آن نیست؛ حال یک شخصی که خود داوطلبانه وارد حوزه شده و خود را وقف دین کرده است بسیار ارزشمند است و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم.

وی ادامه داد: طلبه جوانی که در حوزه در حال تحصیل است، تاثیر پذیرترین و آماده‌ترین فردی است که می‌توان برای کار فرهنگی و تربیتی پیدا کرد و این ویژگی دوم و شاخص طلاب است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

عالم‌زاده نوری در تبیین سومین ویژگی شاخص طلاب گفت: طلاب حوزه در شرایط اجتماعی امروز مظلوم‌ترین مخاطب هستند چرا که در معرض سنگین‌ترین آسیب‌های معنوی و اخلاقی قرار گرفته‌اند، در طول تاریخ بشریت تاکنون، هیچ دوره‌ای به اندازه امروز بحران معنویت در جامعه وجود نداشته و تخریب علیه دین و روحانیت صورت نگرفته است.

وی گفت: مجموع ویژگی‌های یاد شده، این را می‌طلبد که برنامه‌های تهذیبی مشخصی در حوزه‌های علمیه تبیین شود تا بتوان ضمن حراست از طلاب، توانمندی آنها را برای مبارزه به انحرافات و شبهات افزایش دهیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com