کد خبر ۳۰۱۴۰ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۹

خانه تاريخي شاکري در قم مرمت شد

کارشناس ميراث فرهنگي قم، از مرمت اضطراري خانه تاريخي شاکري به ثبت رسيده در آثار ملي با قدمت قاجاري در اين استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، کارشناس ميراث فرهنگي قم با اشاره به اين که مرمت اين خانه تاريخي از محل اعتبارات اضطراري استاني صورت گرفته است، گفت: براي مرمت و احياي اين اثر تاريخي 600 ميليلون ريال اعتبار هزينه شده است.
وي افزود: در اين مرحله جداره هاي بيروني نما در ضلع غربي، کاهگل، مرمت و استحکام بخشي شده است.
مهدي صمدي گفت: مرمت طاق و تويزه، اتاق جبهه غربي حياط که نماي آن کامل تخريب شده بود، احياي نماي جنوبي حياط و رخ بام، سبک سازي، آوار برداري و اجراي آجر فرش پشت بام از ديگر عمليات صورت گرفته در اين بناي تاريخي است.
کارشناس ميراث فرهنگي قم، خاطر نشان کرد: اين دوره با مشارکت مالکين اقدام به مرمت شده است.
وي از مالکين خانه هاي تاريخي ثبتي در استان خواستار شد تا با مراجعه به اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از بسته هاي حمايتي اين اداره کل، که دولت به امر مرمت و احيا اختصاص داده است بهره مند شوند.
صمدي، با اشاره به ويژگي هاي شاخص خانه تاريخي شاکري گفت: اين خانه روبه روي بازار و در کوي حاج عسگرخان با عرصه حدود 600 مترمربع و عياني 440 متر مربع و معماري دوره قاجار است که ورودي اصلي بنا به صورت دو طبقه به صورت آجرکاري و ستون هاي سنگي تزيين شده است.
وي افزود: مجموع اتاق ها در اين بنا به سه گروه اتاق هاي شمال غربي شامل دو فضاي سه دري که يکي از آن ها شاخص ترين نماد معماري مجموعه، اتاق هاي شمال شرقي و اتاق هاي جنوب غربي که داراي زير زمين هايي با ستون سنگي و قوس هاي زيبا است، معماري شده است و از نظر تاريخي و معماري داراي اهميت بسياري است.
صمدي گفت: اين بنا کاربرد مسکوني داشته و از خصوصيات بارز آن زيبايي فرم ها و تزئينات معماري آن است.
کارشناس ميراث فرهنگي قم، گفت: اين بنا در سال 1380 با شماره 5677 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

منبع : موج 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com