کد خبر ۳۰۲۳۰ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۰
هم زمان با آغاز فاز دوم طرح تحول خطوط اتوبوسرانی در قم؛

جذب اعتماد مردم ضامن بقای طرح تحول خطوط اتوبوسرانی

از امروز فاز 2 طرح تحول خطوط اتوبوسرانی در قم به اجرا در می آید و طبق گفته امير عباس صفوي مديركل حمل و نقل و امور ترافيك شهرداري قم این طرح در برگيرنده اصلاح و ساماندهي كل ناوگان ميني بوس و اتوبوس سازمان اتوبوسراني شهرداري قم خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از قم فردا ، از امروز فاز 2 طرح تحول خطوط اتوبوسرانی در قم به اجرا در می آید و طبق گفته امير عباس صفوي مديركل حمل و نقل و امور ترافيك شهرداري قم این طرح در برگيرنده اصلاح و ساماندهي كل ناوگان ميني بوس و اتوبوس سازمان اتوبوسراني شهرداري قم خواهد بود.

پمديركل حمل و نقل و امور ترافيك شهرداري قم اضافه می کند: اين طرح شامل ۱۱ خط اصلي مي‌شود كه در آينده با مشخصاتي كه براي خطوط تند‌رو در نظر گرفته مي‌شود هفت خط فرعي نيز زير پوشش ۲۶۵ دستگاه اتوبوس قرار می گیرد.

البته فاز یک این طرح چندی پیش در قالب پنج خط موجود به بهره برداری رسیده است که فاز یک شامل  خط یک (امام، بلوار شهید دل آذر)، خط دو( خیابان 19 دی، بلوار صدوقی)، خط سه(بلوار توحید،‌ بلوار دل آذر)، خط چهار(بلوار توحید، بلوار محمد امین، پردیسان) و خط پنج(خیابان امامزاده ابراهیم، بلوار محمد امین، پردیسان)می شود.

اجرای فاز یک این طرح تا حدودی توانسته است رضایت مردم را جلب کند که البته در کنار همین رضایت ها بخشی از مردم نیز اعتقاد دارند که این طرح موجب سردرگمی آنها شده است و دقیقا نمی دانند که چه اتفاقی افتاده است، این موضوع را می توان به اطلاع رسانی های ضعیف سازمان اتوبوسرانی ربط داد به طوری که این موضوع در مناطق حاشیه ای و پر جمعیت شهر بیشتر خودنمایی می کند.

در کنار برخی از اشکالات وارده به این طرح مزیت های این پروژه در همان اجرای فاز اول نیز مشهود بوده است که می توان به کاهش بار ترافیکی هسته ی مرکزی شهر و میدان مطهری که از سال ها پیش به عنوان پایانه مرکزی برای اتوبوس های واحد شناخته می شود نام برد و همچنین افزایش سرعت حمل و نقل درون شهری اشاره کرد که در این طرح مردم دیگر به دلیل افزایش رفت و آمد اتوبوس ها در مسیرها چندان وقت خود را در ایستگاه های اتوبوس تلف نمی کنند.

این طرح در کشور های دیگر نیز به مرحله اجرا رسیده و تجارب موفقی هم در کشور خودمان توسط شهرهای دیگر به دست آمده است و با اجرایی شدن فاز دو تمامی این مزایا به حداکثر خواهند رسید و حتی بنا به گفته سعید امراللهی مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم طراحی این خطوط به گونه ای بوده است که هر شهروند می تواند از 8 خط اصلی به نقاط مختلف شهر قم اقدام به سفر کند.

طرح مذکور صرفنظر از امتیازات موجود و افزایش سرعت تردد، دسترسی مردم به شبکه حمل و نقل درون شهری را افزایش خواهد داد که چنان چه با استقبال مردم مواجه شود و اعتماد مردم جلب شود  تاثیری مثبت در راستای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش الودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین صرفه جویی در اقتصاد خانواده ها خواهد داشت.

البته تسهیل در اجرای این پروژه نیازمند همکاری گسترده مردم است موضوعی که عليرضا قاري معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم نیز بر آن تاکید دارد و در این خصوص می گوید: همكاري مردم به اجراي هرچه بهتر طرح تحول خطوط اتوبوسراني كمك مي‌كند.

این طرح  با نگاه به آینده و برای بلند مدت  طراحی شده است و زمان زیادی نیز صرف مطالعات آن شده است و مطمئنا در آینده با پیشرفت امکانات حمل و نقل عمومی رضایت مندی از این طرح نیز بالاتر خواهد رفت و این طرح به عنوان زیر بنای یک شبکه پایدار سال های آینده نیز می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه شهری که هر روز با افزایش جمعیت و درخواست امکانات بیشتر همراه است باشد.

برای دیدن عکس در انداره واقعی کلیک کنید.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸

سازمان اتوبوسرانی مشهد می تواند نمونه خوبی برای تحول باشد، متاسفانه اتوبوسهای قم اصلا کارایی ندارند، مسیر پردیسان آنقدر اتوبوسهاش کند می آیند که آدم مجبو می شود با ماشین شخصی مسافرت نماید.

پاسخ
0
۲۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۸

با سلام
همین که مسئولان اتوبوسرانی این تحول رو کلید زدن جای تشکر داره با توجه با اینکه قم از سایر شهرها دیرتر متحول میشه.
انتقادم مربوط به مسیر شماره چهار هست که تابلوی ایستگاه حجتیه به اشتباه در ابتدای خیابان صفائیه نصب شده و موجب گمراهی مردم شده که تقاضا داریم اصلاح بشه.
با تشکر فراوان

پاسخ
0
۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵

سلام در مورد خط پردیسان کار به خوبی به پایان نمی رسد و پر واضح است کاری که خوب به پایان نرسد هرچقدر هم که مفید باشد در دید مردم مفید نخواهد بود . مشکل در پایان کار مینی بوس های بی نظمی هستند که باید بعد از رسیدن اتوبوس ها به پیانه پردیسان مردم را به مقصد برسانند ولی از این کار به درستی بر نمی آیند.

پاسخ