کد خبر ۳۰۲۵۳ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۲
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

برداشت بیش ۱۱ هزار تن انگور از باغات قم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از برداشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انگور از باغات استان قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم  به نقل از جهاد کشاورزی قم، مسلم ابراهیمی اظهار داشت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انگور از یک هزار و ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت برداشت شده که متوسط عملکرد آن ۱۰ تن در هر هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر باغات انگور استان قم در بخش جنت آبات، دستجرد، خلجستان، کهک و جاده کاشان می‌باشد، بیان داشت: دو رقم انگور یاقوتی و مهدی خانی در استان قم برداشت شده که جزو ارقام زودرس محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه میوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود، بیان داشت: هر یک از این دو نوع در رنگ‌های سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند و این میوه در مناطقی که حداکثر دمای آن بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و حداقل آن کمتر از ۱۵ درجه نباشد، بهتر رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک بوته کامل می‌تواند بیش از دویست کیلو انگور بدهد، افزود: بوته مو را بعد از چهار ساله شدن هرس می‌کنند، یعنی شاخه‌های فرعی و دراز یا شاخه‌های ضعیف آن را می‌برند تا هم فرصت رشد به شاخه‌های قوی‌تر داده باشند و هم مقدار بار آن را تحت کنترل درآورند و کیفیت بار آن را بالا ببرند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به برداشت میوه توت در استان قم اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ هکتار باغ توت در استان قم وجود دارد که از این میزان سطح زیر کشت بالغ بر ۲۰۰ تن توت خشک برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه محصول توت در مناطق کوهستانی و عمدتا در بخش خلجستان، دستجرد و قاهان وجود دارد، اضافه کرد: محصول توت خشک بیشتر به عنوان خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و توتی که در استان قم برداشت می‌شود از نوع هراتی است که ارزشی آن متوسط هر کیلوگرم ۵۰ تا۶۰ هزار تومان است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com