کد خبر ۳۰۸۸۴ انتشار : ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۷
معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

1100 تن گردو از باغ ها برداشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: یک هزار و 100 تن گردو از باغ های این استان برداشت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، رضا وکیل در این زمینه افزود: برداشت محصول گردو در سطح یک هزار و 100 هکتار از باغات گردو در استان با عملکرد یک هزار کیلوگرم در واحد سطح صورت گرفت.
وی بیان داشت: برداشت محصول فندق نیز در سطح حدود 275 هکتار از باغات استان قم با عملکرد حدود یک هزار کیلو به پایان رسید.
وی بیان کرد: برداشت زیتون کنسروی از باغات زیتون در سطح 70 هکتار و محصول پسته در سطح حدود سه هزار هکتار از باغات بارور پسته استان آغاز شده است.

* صدور مجوز صادرات 20 تن پنبه به کشور عراق
وکیل از صدور مجوز صادرات 20 تن محصول پنبه به کشور عراق خبر داد و گفت: پروانه بهره برداری برای 10 باب کارخانه پنبه پاک کنی در قم نیز صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد اداره حفظ نباتات بیان داشت: جلسات کمیته فنی حفظ نباتات با حضور کلیه کارشناسان مربوطه برگزار و امور مربوط به طرح IPM و شبکه های مراقبت خصوصی و دولتی پیگیری شد.
وی افزود: ردیابی آفات و بیماری های قرنطینه داخلی در سطح هفت هزار و 963 هکتار و ساماندهی فروشندگی های غیر مجاز سموم در سطح استان با همکاری نظام مهندسی از دیگر اقدامات این اداره به شمار می رود.
معاون سازمان جهاد کشاورزی قم در ادامه با اشاره به عملکرد اداره زراعت این سازمان، تصریح کرد: عملیات بوجاری و فرآوری بذور گندم و جو و نظارت مستمر به آن توسط کارشناسان این معاونت در حال انجام است.
وی از تشکیل جلسات کمیته های فنی بذر و کود و برنامه ریزی برای کشت پاییزه خبر داد و افزود: همکاری با کارشناسان ثبت و گواهی بذر مرکز تحقیقات از پروسه فراوری بذور، انجام مکاتبات و اقدامات لازم جهت تهیه اراضی مرغوب کشاورزان جهت کشت بذور مورد نیاز سالهای آتی استان و بازدید از مزارع کشاورزان به صورت مستمر از جمله اقدامات دیگر این اداره است.
وی در ادامه سخنان خود از بازدید از مزارع ذرت و بررسی مسائل و چگونگی پیشرفت طرحهای الگویی و نظارتی خبر داد و گفت: هماهنگی های لازم جهت تهیه و توزیع بذر کلزا و همچنین بذور جدید و وارداتی آن به عمل آمده و نظارت لازم بر کاشت مزارع کلزا نیز در حال انجام است.
استان قم 0.46 درصد اراضی قابل کشت کشور معادل 70 هزار هکتار را دارا می باشد و در مقابل آن 0.56 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را بر عهده دارد.
از کل اراضی قابل کشت در قم، 52 هزار هکتار مخصوص محصولات زراعی مانند گندم، جو، یونجه و ذرت است و 18 هزار هکتار باقی مانده نیز مربوط به محصولات باغی از جمله پسته و گیلاس است.
سالانه 765 هزار تن محصولات کشاورزی در قم تولید می شود که 468 هزار و 418 تن آن مربوط به محصولات باغی و زراعی می باشد.
هفت درصد تخم مرغ، چهار درصد گوشت قرمز، 1.4 درصد شیر و 1.2 درصد گوشت سفید کشور در استان قم تامین می شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com