کد خبر ۳۰۵۴۹ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۶
با برگزاری مراسم افتتاحیه

ششمین کنگره بین‌المللی دکترین غدیر در قم آغاز به کار کرد

ششمین کنگره بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر با برگزاری مراسم افتتاحیه در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری قم ، ششمین اجلاس بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر پیش از ظهر امروز شبستان نجمه خاتون حرم مطهر فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

این اجلاس با عنوان تجلی دهکده جهانی معرفت از دیدگاه و منویات مرجعیت و فقاهت، زعامت و رهبری در زمان غیبت و با حضور شخصیت‌هایی همچون مهدی صادقی استاندار قم، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، آیت‌الله نظری خادم‌الشریعه از اساتید حوزه علمیه، آیت‌الله علوی بروجردی تولیت مسجد اعظم و استاد حوزه علمیه قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه علمیه، سردار کاظم مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم و جمعی از روحانیون، اساتید دانشگاه و پژوهشگران و علاقمندان به فرهنگ غدیر صبح امروز کار خود را آغاز کرد و قرار است مراسم اختتامیه هم عصر امروز برگزار شود.

در ابتدای این مراسم افتتاحیه، حجت‌الاسلام محمود نظری خادم‌الشریعه، دبیر اجلاس به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و تبیین اهداف آن پرداخت.

سپس آیت‌الله سید جواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم به سخنرانی پرداخت؛ وی با اشاره به منکران غدیر و اقدامات آنها خاطرنشان کرد: در کتب مختلفی آمده که لازم نیست امام مسلمانان عصمت باشد، شرب خمر و کشتن بیگناهان عدالت او را ساقط نمی‌کند و حتی کار را به جایی رساندند که عدل را در خداوند هم انکار کردند و عدل، یکی از اصول مذهب شیعه محسوب می‌شود در حالیکه تمام کائنات، بر اساس عدل بنیان نهاده شده و نمی‌توان متصور بود که خالق این جهان، فاقد عدالت باشد.

علوی‌بروجردی با بیان اینکه این افراد با سنت پیامبر(ص) بیگانه بودند گفت: نتیجه این بود که هر یک از صحابه، به صورتی مختلف جواب مردم را می‌داد و همین امر سبب شد، حکم الهی به شکل‌های مختلف در نزد مردم رواج یابد.

شعرخوانی یکی از اساتید شعرهای آیینی قم ادامه‌بخش این مراسم بود و سپس آیت‌الله شب زنده‌دار سخنرانی کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: غدیر به ما می‌گوید همانطور که پس از رحلت حضرت محمد(ص)، رهبری جامعه اسلامی در قالب امامت ادامه می‌یابد، بعد از غیبت امام معصوم نیز باید افرادی باشند که همان راه را بفهمند و رهبری را بر عهده بگیرند و این، همان مسئله ولایت فقیه است.

شب زنده‌دار ولایت فقیه را شعبه‌ای در استمرار امامت و غدیر دانست و خاطرنشان کرد: به عقیده بزرگان، مسئله ولایت فقیه در دوره غیبت، جزو منصوبات است همانطور که امامت و ولایت منصوص بوده است.

آیت‌الله سید محمد علی موسوی جزایری عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهواز هم سخنران پایانی این مراسم بود؛ وی با بیان اینکه راه‌اندازی اجلاس بین‌المللی دکترین غدیر از سوی علما و فضلای حوزوی، اقدامی شایسته است گفت: باید این روند ادامه یابد تا پیام غدیر را به همه جهانیان برسانیم.

مراسم اختتامیه این اجلاس، عصر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار خواهد شد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com