کد خبر ۳۰۹۸۰ انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۳
آیت‌الله علوی گرگانی:

صحیفه سجادیه بهترین منبع علم کلام

یکی از مراجع تقلید گفت: در صورتی که بخواهیم به منبعی موثق برای علم کلام مراجعه کنیم باید از صحیفه سجادیه بهره ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با جمعی از اعضا و کارگزاران کنگره امام سجاد(ع)، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: در حالی قرار است بزرگترین عید مسلمانان جهان را جشن بگیریم که جهان اسلام در سوگ فاجعه منا نشسته است.

وی با اشاره به کشتار شمار بسیاری از مسلمانان در فاجعه منا تصریح کرد: کشته شدن این شمار از حجاج در حال انجام اعمال حج در تاریخ بی‌سابقه بوده و باید دست به دعا برداریم که خداوند عاملان این اقدام جنایتکارانه را رسوا کند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری کنگره امام سجاد(ع) اشاره و تصریح کرد: توسل به امام سجاد(ع) بسیار با ارزش، شایسته و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در علم کلام به منبع موثقی مراجعه کنیم باید از صحیفه سجادیه بهره برد،‌ گفت: هر یک از امامان معصوم در زمان حیاتشان ماموریتی داشتند که امام سجاد (ع) ماموریت داشت تمام مسائل کلامی شیعی را جمع آوری و در اختیار مردم بگذارد.

آیت‌الله علوی گرگانی دوران زندگی امام سجاد (ع) را دورانی پر از خفقان، عنوان و تصریح کرد: این امام همام و یارانش زیر نظر حکومت بودند و هرگونه فعالیت ایشان و خاندانشان کنترل می‌شد،‌ به همین دلیل سخت‌ترین شرایط را داشتند.

وی با تبیین دلایلی که امام سجاد (ع)‌ نسبت به تدوین صحیفه اقدام ‌کرد، گفت: با توجه به شرایط سخت و خفقانی که وجود داشت ایشان مطالب علمی را در صحیفه جمع‌آوری کردند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید در خواندن صحیفه سجادیه گذرا از آن عبور کرد زیرا که دریایی از علم است و باید در تمام کلمات این کتاب دقت و تامل شود.

آیت‌الله علوی گرگانی با تاکید بر اینکه امام سجاد (ع) بسیار مظلوم واقع شده و کمتر در ارتباط با فضائل و مناقب ایشان سخن به میان می‌آید، اضافه کرد: در طول پنج سال گذشته با برنامه‌هایی که صورت گرفته است توانسته‌ایم تا حدودی مسائل مربوط به امام زین‌العابدین (ع) را احیا کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) در ارتباط با توجه امام سجاد به جوانان تصریح کرد: در این روایت آمده است که امام سجاد (ع) زمانی که جمعی از جوانان را مشغول مطالعه و تحصیل می‌دید نزد ایشان رفته و آنان را تشویق می‌کرد.

این مرجع تقلید با تاکید براینکه خداوند کارهای جمعی را دوست دارد،‌ عنوان کرد: خداوند برخی از عبادات مانند حج و نماز را در صورتی که جمعی انجام شود پاداش بیشتری می‌دهد که در این راستا برگزاری کنگره امام سجاد (ع) نیز چون کاری جمعی برگزار می‌شود دارای ارزش والایی است.

آیت‌الله علوی گرگانی ادامه داد: هر برنامه‌ای که در اجتماع برگزار شود موفقیت بیشتری دارد و مجموعه کنگره بودن و دور هم بودن می‌تواند موفقیت بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به روایتی از امام سجاد (ع) اشاره و بیان کرد: شخصی نزد امام چهارم رفت و از دردها و مصایبی که بر وی گذشته بود گلایه کرد که امام پس از شنیدن سخنانش به وی فرمودند که انسان سه مصیبت می‌بیند که در مقابل مصیبت‌هایی که تو با آن مواجه شدی، بسیار سبک است.

این مرجع تقلید مصایبی که براساس این روایت بر انسان می‌گذرد را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر روزی که بر انسان می‌گذرد یک روز از عمرش کاسته می‌شود در حالی که اگر مالی از وی برود دوباره به‌دست می‌آید ولی عمر رفته باز نمی‌گردد. روزی انسان باید حلال باشد زیرا که از وی محاسبه می‌شود از چه راهی بدست آورده و اگر روزی حرام باشد مصیبت بسیار بزرگی است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com